7. října 2013
Průměrné stáří vozidel zaregistrovaných k provozu v České republice se dlouhodobě pohybuje na hranici čtrnácti let, což je výrazně více, než je běžné v civilizovaných evropských zemích. Podle tajemníka Svazu dovozců ČR Pavla Tunkla v zemi výrazně chybí státní podpora obnovy vozového parku, která by pro majitele zejména těch nejstarších vozidel byla stimulem k tomu, aby přistoupili k jejich likvidaci.
„Jak se letos vyvíjejí registrace nových osobních aut a lehkých užitkových vozidel? Registrujete nějaké anomálie oproti loňskému roku?“
„Určité rozdíly zde jsou. Pokud porovnáváme výsledky letošního roku s loňským, musíme si uvědomit, že loňský červenec byl kvůli nefungujícímu centrálnímu registru vozidel extrémně špatný. Proto také letošní červenec přinesl tak vysoký meziroční nárůst počtu zaregistrovaných vozidel. Obecně se dá říci, že se letošní rok vyvíjí jako na houpačce – po poměrně velkém poklesu v únoru přišel v následujících měsících mírný nárůst. Pak přišel červen, který obvykle bývá poměrně velmi úspěšným měsícem, letos byl velmi neúspěšný. Červenec byl sice o 30 procent lepší než loňský, to ale bylo dáno již zmíněnými problémy s nefungujícím registrem v roce 2012. A v srpnu přišel další propad. Do konce srpna se zaregistrovalo o 9,8 procenta vozidel méně než za stejné období roku 2012, konkrétně jich bylo méně o 11 600. Určitý pokles v první polovině letošního roku jsme předpokládali, očekáváme, že závěr roku bude lepší a že se přiblížíme loňským číslům. Pokud jde o kategorii lehkých užitkových vozidel, situace je o něco lepší, i když ani tady jsme se určitému propadu nevyhnuli. Do konce srpna se těchto vozidel zaregistrovalo o 2,5 procenta méně než loni, ale máme signály, že by se to mohlo rovněž do konce roku zlepšit. Pozitivní je, že rostou registrace nových nákladních vozidel a autobusů.“
„Stále se nedaří snižovat průměrné stáří automobilů pohybujících se po českých silnicích. Co by se mělo dělat pro to, aby se to změnilo?“
„Česká republika je asi jediná země v Evropě, která zatím neměla vůbec žádný stimul k obnově vozového parku. Vyspělé země podpořily obnovu starých vozidel opakovaně, naposledy to bylo formou šrotovného v období recese. My jsme neudělali nic. Průměrné stáří českých vozidel je kolem 14 let, jezdí tady přibližně 900 tisíc vozidel bez katalyzátoru (vozidla starší 20 let). Tato auta sice mají velmi malý počet ujetých kilometrů za rok, ujedou pouze kolem tří procent všech kilometrů, ale jejich podíl na znečištění vzduchu je 32 procent. U nás nejsou občané ani firmy nijak motivované k obnově vozového parku, pokud tedy jde o kategorii osobních a lehkých užitkových vozidel.
My jsme opakovaně nabízeli, aby z fondu, který vzniká registrací starších vozidel, bylo financováno vyřazování nejstarších vozidel, zatím se to nepodařilo prosadit. Alarmující je také fakt, že se do České republiky stále dovážejí v masovém měřítku ojetá vozidla ze zahraničí, která stáří českého vozového parku nijak nezlepšují. Před několika lety tvořila vozidla starší 10 let kolem 20 procent dovážených ojetých osobních automobilů, letos to je již přes 37 procent, v srpnu to bylo dokonce přes 40 procent. Ročně se u nás obnovuje pouze 3,5 procenta vozidel, ve vyspělých zemích je to kolem deseti procent. Výrobci se snaží,ceny nových vozidel jsou u nás na velmi nízké úrovni, ale to nestačí, chybí stimul pro to, aby se lidé zbavovali starých aut.“
„Co by měl tedy stát konkrétně udělat pro rychlejší obnovu vozového parku?“
„Především bych rád zdůraznil, že obnova vozového parku je proces na delší čas, obvykle se připravuje na období tří až deseti let. Ministerstvo životního prostředí by mělo zvážit, zda extrémní zatížení ovzduší přestárlými vozidly není na škodu. My tu řešíme CO2 u nových motorových vozidel, ten přitom není jedovatý, a vůbec neřešíme provoz přestárlých vozidel emitujících značné množství nebezpečných látek. Bez nějakého ekonomického stimulu lidé stará auta nevyřadí. Nástrojů, které by obnovu podpořily, je víc. Po obnově vozového parku by se mohla zavést silniční daň, která by měla pro ekologičtější vozidla nižší sazby. Na tahu je nyní vláda. Na ministerstvu průmyslu a obchodu zřídil kdysi tehdejší ministr Martin Říman komisi, která se měla zabývat obnovou vozového parku. Tato komise v období recese navrhla též šrotovné, které bylo přijato zákonem, ale nebylo realizováno. Doufám, že nový pan ministr tuto komisi obnoví, my zatím připravujeme analýzy různých řešení.“
„Jaký je zájem o alternativní pohony? Už plní očekávání výrobců a dovozců?“
„Bohužel ten zájem je stále minimální. U nových osobních aut registrovaných do konce srpna tvoří 57 procent benzín, 41 procent nafta, pouhých 0,3 procenta LPG, stejný podíl hybridní pohony a pohon na CNG pouhých 0,08 procenta. Ještě menší podíl zaujímají elektromobily. Privátní sféra se zajímá převážně výhradně o LPG a v reálném provozu funguje přestavba na LPG. Privátního zákazníka odrazuje složitější technologie, vyšší pořizovací cena a nemá to pro něj žádnou výhodu. Pokud jde o užitková vozidla, tam jsme očekávali větší zájem a překvapuje nás, že tomu tak není. Všichni naši členové, kteří dodávají užitková vozidla, mají provedení na CNG. Dnes si každý může vybrat napříč značkami menší či větší lehké užitkové vozidlo na alternativní pohon. Očekávali jsme, že tady dopravci zohlední ekonomické hledisko, a není tomu tak. Co si budeme namlouvat, jen důraz na ekologii fungovat nebude, dokud třeba města nezačnou ve svých centrech preferovat provoz vozidel s alternativními pohony…“
„Chystá se nějaká nová legislativa, která by ovlivnila registrace vozidel?“
„Pro nás je klíčový již schválený nový zákon 239/2013 Sb., kterým se mění zákon 56 z roku 2001. Tento zákon zavádí změny v registru vozidel, v převodu vozidel a schvalování technické způsobilosti, a částečně i v STK a SME. Účinnost zákona je až od 1. ledna roku 2015, je nutné ještě doplnit vyhlášky. Zákon zcela převezmeme evropské normy pro schvalování vozidel, dále by se měly zjednodušit jejich převody, vyřazování atd. Z hlediska podpory ekologických vozidel se zatím nic nepřipravuje. Chceme samozřejmě na toto téma jednat s novými členy vlády. Očekáváme, že svou práci obnoví komise při ministerstvu průmyslu a obchodu. Podpoříme cokoli, co zvýší bezpečnost vozidel pohybujících se na českých silnicích a sníží zatížení ovzduší nebezpečnými látkami provozem přestárlých vozidel.“
Tomáš Johánek