Komentář

Co přinesl březen 2014 v dopravě

Co přinesl březen 2014 v dopravě

Nedávno jsme na tomto místě nadhodili, zda přece jen nemělo dojít k užší spolupráci naší podnikové sféry v dopravě, co se týče námětů a požadavků směrem k nové české vládě. Následná vyjádření šéfů svazů a dalších expertů v odborném tisku však ukazovala jejich spokojenost se stavem, jak se věci ve vládním programu mají. Za hlavní témata se považují infrastruktura a multimodální centra. Uvádíme v této souvislosti pro zajímavost některá témata ze zahraniční logistiky.

Hlavní německé logistické seskupení BVL připravilo deset jednacích doporučení pro startující legislativní období. To totiž nabízí šanci, aby se nově stanovily priority. Pod názvem „Logistika udržitelně spojuje impulzy – ideje – inovace“ BVL připravilo dokument o významu hospodářského sektoru logistiky v Německu. Touto publikací chce dosáhnout toho, aby logistická kompetence byla více brána v úvahu jako jedna z klíčových kompetencí vůbec a dále rozvíjena i politickými prostředky. Adresáty dokumentu s deseti hlavními tezemi jsou odpovědní politici z oblasti hospodářství, dopravy, životního prostředí, financí, výchovy a výzkumu i všichni ostatní, kteří se zajímají o logistiku. Čeho se tedy ono logistické desatero pro politiky, rozvedené na padesáti stranách týká?

1. Evropy a globalizace

2. Mobility a urbanizace

3. Infrastruktury

4. Ochrany klimatu a citlivosti k životnímu prostředí

5. Změny v energiích a energetické efektivnosti

6. Společenského rozvoje

7. Trhu práce, odborné výchovy, kvalifikace

8. Výzkumu a inovací

9. Zvládání krizí a bezpečnosti

10. Rozšiřování logistických standardů

Za druhou zajímavost lze považovat celoněmecký Den logistiky. Proběhne již posedmé, tentokrát 10. dubna. Oč tu jde? Podniky, organizace a výchovné instituce otevírají své dveře široké veřejnosti a komunikují s ní zeširoka a autenticky o různých tématech sektoru, kterému se říká „hospodářská oblast logistiky“. Profesní svazy a odborná média nabízejí zainteresovaným zařízením pomoc při přípravě akcí, a to i včetně odborníků na public relations. K sehnání jsou texty, obrazová dokumentace a videa. Pro veřejnost jsou nachystány prohlídky zajímavých logistických zařízení a v regionech se konají konference na různá aktuální témata. A ejhle – oni i Francouzi pořádají ve stejný den „La journée de la logistique“! A opět jde o to poznat blíže, čemu říkají motor ekonomiky. Logistika prý byla dlouho považována veřejností za službu druhého řádu a je třeba z ní učinit národní prioritu. Akce probíhají z iniciativy Francouzské logistické asociace (ASLOG) v mnoha departamentech a na seznamu zúčastněných podniků nechybějí žádná významná jména. ASLOG jim připravil na pomoc řadu tezí, jako například:

  • když se logistika zastaví, celá zem je paralyzována
  • má přímý dopad na růst a výkonnost podniků
  • dotýká se všech průmyslových sektorů a distribuce
  • zaměstnává statisíce osob v povoláních kolem provozu i ve strategiích a koncepcích atd.

Jednoho napadne, když to jde tam či onde, proč nemít i u nás Český den logistiky… Vždyť ještě před 25 lety byl pojem logistika politicky zakázán, podobně jako kybernetika a nakonec i spedice kromě jedné státní firmy nesměla existovat. A ve srovnání se západem se začínalo od nuly až k současným velmi solidním výsledkům. Čím to však je, že dvě velké země pořádají ve stejný den své Dny logistiky? V Bruselu má totiž sídlo Evropská logistická asociace (ELA), která má za členy 30 národních logistických svazů. A ona – zřejmě z německé základní iniciativy a z dalších národních podnětů – vyhlásila letošní 10. duben za První celoevropský den logistického řetězce pro rok 2014 (The First – Ever European Supply Chain Day For 2014). Bylo to letos 23. ledna v 16.38 hodin středoevropského času. Čili tajemství odhaleno.

Jiří Kladiva

spinner