16. srpna 2014
Počátkem léta čteme v denním tisku, že Češi jsou na špici v toleranci neetických praktik v podnikání – když je ČR údajně lídrem v korupčním získávání zakázek. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti EY o podvodech a korupci mezi 2700 respondenty z 59 zemí. Získat zakázku pomocí osobního daru je ochotno 37 procent tuzemských manažerů, celosvětově je to 14 procent. Celkem 69 procent tuzemských respondentů údajně považuje korupci ve své zemi za rozšířený jev. Globálně je to 39 procent. Přitom se ukazuje, že zatímco v naší poslední volební kampani byl boj s korupcí velmi hlasitým sloganem snad všech stran, přijímání příslušných zákonů v parlamentu vázne a vázne…
V sektorech dopravy a logistiky se záležitost korupce a úplatků národně ani mezinárodně dosud příliš neventilovala a jako by neexistovala. Letecká a částečně i námořní doprava se celosvětově potýkaly s jinou záležitostí – uzavíráním nelegálních kartelových smluv. Vesměs velmi známí dopravci byli za zakázaná cenová ujednání postihováni snad na všech kontinentech světa skoro astronomickými pokutami.
Pokud jde o korupci a úplatky, zmíním tři dosti čerstvé zahraniční příběhy. Především Mezinárodní unie silniční dopravy IRU (ČESMAD je členem od roku 1966) a instituce OSN Global Compact (UNGC – založena v roce 2000) spojily letos úsilí v boji proti korupci a za bezpečnost globálních dodavatelských řetězců. Korupce a nedovolené praktiky na silnicích jsou podle nich škodlivé pro mezinárodní obchod a rozvoj národní a světové ekonomiky. Zvyšují právní a provozní nejistotu, přidávají další náklady celému logistickému řetězci a konečnému produktu. Podle Světové banky se takto celosvětově ztrácí až 1,6 trilionu USD každým rokem.
Cílem této iniciativy je letos osmiměsíční spolupráce ve sběru informací o případech korupce, podplácení a vydírání podél hlavních silničních koridorů na pěti kontinentech. Experti budou informace analyzovat a uvádět do doporučení protikorupčních opatření v mezinárodní silniční dopravě. Celková zpráva bude prezentována letos v prosinci, mimo jiné také u příležitosti Mezinárodního protikorupčního dne, a bude předložena například národním vládám, skupinám G8 a G20 a Světovému hospodářskému fóru. Organizátoři vyzvali silniční dopravce a profesionální řidiče, aby sdělovali své zkušenosti s korupcí, úplatky a vydíráním při jejich práci. Podrobnější informace na internetových stránkách IRU www.iru.org.
Druhý případ je z Velké Británie, ve které začal platit protikorupční zákon a všechny podniky musí zajistit jeho respektování. Britský spediční svaz BIFA připravil pro své členy komentář k zákonu a také návod, jak v aplikaci zákona postupovat tak, „aby speditéři zůstali na správné straně práva“. Znamená to především prověřit vlastní interní režim a provést posouzení rizik s dokumentovanými výsledky. Pro předcházení korupci má mít podnik protikorupční politiku obsahující postupy úměrné rizikům, která by- la identifikována. Náležitou péči je třeba věnovat tomu, s kým podnik jedná a kdo je pověřen jej zastupovat. Je třeba také školit zaměstnance a povzbuzovat v nich a u obchodních partnerů vědomí nepřijatelnosti korupce.
Protikorupční politika britského spedičního podniku by měla obsahovat jasný zákaz nabízet nebo přijímat úplatky a formulovat postupy, pokud jde o dary, pohostinnost nebo výdaje, jež mohou ovlivnit výsledky obchodních transakcí. Podrobně mají být také stanoveny postupy, jež se mají dodržovat při obchodních transakcích. Ve firmě má existovat návod k politickým a charitativním darům včetně zákazu hrazení darů politickým stranám nebo charitám, jež jsou přímo spojeny se získáním nového obchodu nebo získáním obchodních výhod. Je třeba rovněž vyžadovat, aby všechny dary poskytnuté v dobrém úmyslu byly veřejně uvedeny ve známost. Je dále žádoucí do každé smlouvy začlenit krátké prohlášení zmiňující protikorupční politiku podniku a také jasné konstatování, že každý závazek spojený s úplatkem je v jakékoli formě zcela nepřijatelný.
Závěrem od šedé korupční teorie k praktické ukázce: rakouské státní zastupitelství pro korupci právě vyšetřuje podle rakouského tisku několik nejvyšších představitelů státní dráhy ÖBB. Její nákup maďarského nákladního železničního dopravce MAV z roku 2007 má mít dohru před trestním zemským soudem ve Vídni. Konkrétně jde o úplatky ve výši 6,6 milionu € (zhruba 180 milionů Kč), které při-stály přes poradenskou smlouvu u maďarské agentury Geuronet. Podle zjištění platbě neodpovídala odvedená práce. Jednomu z obviněných se dále klade za vinu dokonce zločinné spolčení; vychází se z toho, že podle současných vědomostí v letech 1997 až 2006 docházelo ze strany spediční dcery ÖBB Express-Interfracht k platbám bez zřejmých protivýkonů. Konečně měl uvedený představitel ve společné hře s 22 osobami a společnostmi způsobit rakouské dráze nepochopitelnými platbami provizí v Polsku, na Ukrajině a v Bělorusku, jakož i nezajištěnými úvěrovými smlouvami, škodu až 93 milionů € (zhruba 2,5 miliardy Kč), kterou bude ÖBB soudně vyžadovat zpět. Snad jen, že jde o osobnost v rámci světové drážní spedice dobře známou.
Jiří Kladiva