2. května 2008
Dopravní komisař Evropské unie Jacques Barrot přijel do Prahy kvůli drážnímu koridoru; ale odborní komisaři si před předsednictvím země přijíždějí také oťuknout „své Pappenheimské“, kteří budou zakrátko moderovat hlavní zasedání v rámci Evropské komise a formulovat přijaté závěry. Věřme, že česká dopravně-politická reprezentace na něm zanechala skvělý dojem.
Pana Jacquese Barrota by si zase zasloužili oťuknout naši silniční dopravci, protože Evropská komise, kterou reprezentuje, přišla s řadou iniciativ s tvrdým dopadem na podnikatele v dopravě. Evropská komise věci nejdříve projednává s Radou ministrů dopravy a pak předkládá Evropskému parlamentu ke schválení. Dopravní výbor parlamentu v minulých dnech některá zvláště tvrdá opatření zmírnil. Podívejme se ve vší stručnosti na návrhy Evropské komise týkající se silniční dopravy a reakce Evropského parlamentu. Především jde o zpřísnění odborných a finančních podmínek vstupu do podnikání, na nichž si Evropská komise dala opravdu záležet. Požaduje, aby dopravci prokazovali minimální počet odstavných stání pro vozidla (boj proti formálním dopravcům). Dopravní výbor EP ovšem návrh výrazně změkčil. Dále, aby prokazovali finanční způsobilost tak zvaným „rychlým poměrem“ (Quick Ratio), podle nějž musí jejich likvidní prostředky pokrýt 80 procent závazků. Podle dopravního výboru EP by toto ustanovení mělo být bez náhrady rušeno, protože by podniky vystavilo neúměrnému zatížení. Zpřísnění se týká i odborné způsobilosti – podnikatelé, kteří ve třech posledních letech před vstupem tohoto nařízení v platnost získali odbornou způsobilost na základě zkoušky po méně než 140 hodinách výuky, by museli znovu podstoupit stejnou zkoušku včetně výuky. Podle názoru dopravního výboru EP by měla k prokázání odborné způsobilosti řídících pracovníků stačit zkouška odborné způsobilosti, avšak nikoliv minimální počet učebních hodin. Při prokázání se ekvivalentním diplomem z vysoké školy nebo odbornou zkušeností v délce alespoň deseti let by měla taková povinnost odpadnout.
Evropská komise a Evropský parlament jsou zajedno ve dvou věcech. Především oprávnění podnikat bude moci dopravce ztratit, dopustí-li se některého ze sedmi „základních hříchů“. Jde o manipulaci s tachografy nebo s omezovači rychlostí, významné překročení dob řízení a odpočinku, nepovolenou dopravu nebezpečného zboží, jízdu bez platného řidičského oprávnění, zfalšování řidičské karty, velké technické nedostatky na vozidle a překročení povolené celkové hmotnosti o více než 20 procent.
A ještě z jiného šálku: Evropská komise rozpracuje do června použitelnou metodiku tak zvané internalizace externích nákladů pro všechny dopravní obory. V první fázi však bude předložena jen pro silniční dopravu a to ve formě zvýšení evropského mýtného. Evropský parlament tento přístup většinovým rozhodnutím schválil, i když některé hlasy varovaly před hrozbou jednostranného zdražení silniční dopravy.
K výše uvedenému připočtěme ještě poslední náměty ze SRN a od nás. Spolkové ministerstvo dopravy poprvé zveřejnilo návrh svého „masterplanu“ nákladní dopravy a logistiky. Předpokládá, že silniční doprava by měla být nově zinkasována o další jednu miliardu € ve prospěch zlepšení infrastruktury.
Nu a od nás snad „jen“ dvě věci: ministři dopravy a životního prostředí jsou údajně zajedno, pokud jde o budoucí vyhlášení víkendových zákazů jízd kamionů od pátku odpoledne do neděle večer. Druhá informace není při narůstajícím nedostatku řidičů užitkových vozidel o nic méně povzbudivá: zájemci o řidičský průkaz pro vozidla těžší než 3,5 tuny si musí připravit až 80 tisíc Kč.
Kdosi šikovný před časem v Evropě ověřil, že zákazníci budou mít tendenci intenzivně převádět zboží na jiné druhy dopravy, když se navýšení nákladů silniční dopravy zvýší o 1 € na kilometr (v době, kdy bylo € za 32 Kč). Těžko si představit, kam se dostane hodnotový sumář všech výše uvedených kroků. Vážná varování však již přicházejí od obchodu a průmyslu. Týkají se další možné eskalace spotřebitelských cen s ohledem na drahou dopravu a také možného ohrožení konkurenceschopnosti evropského zboží. Jiří Kladiva