Komentář

Co přinesl leden v dopravě

Přinesl pochopitelně celou řadu prognóz a odhadů všeho druhu – vždyť koho by nezajímalo, kam se letos po všelikých loňských turbulencích „vrtne“ národní a mezinárodní ekonomika. Naši mezinárodní dopravu a spedici nepochybně zajímaly hlavní dopravní relace, reprezentované především sousedním Německem a Rakouskem. Německá ekonomika se stále zmítá v nejistotách, ale podle některých institutů by již prvních šest měsíců letošního roku mohlo přinést pozitivní obrat v konjunktuře. Ovšem jiné, jako například renomovaný RW Institut, očekávají, že konec útlumu nastane až v druhé polovině roku. Rakousko si tradičně zachovává vyšší tempo růstu než Německo, avšak loňský přírůstek jeho HDP o 1,1 procenta byl nejnižší od roku 1993 a i letošní první pololetí má být poznamenáno „krizí konjunktury“. O tom, jaká očekávání panují v na-ší dopravě a spedici, mnohé naznačila vánoční anketa Dopravních novin – byť si ji někteří respondenti zaměnili se soutěží o vánoční povídku.
Brusel se stal neoficiálním hlavním městem Evropy, také pokud jde o dopravní politiku. Ty tam jsou doby, kdy si mezinárodní vládní a nevládní organizace volily za své sídlo nejčastěji Paříž, Ženevu či Londýn. A tak valonská metropole od počátku roku hostí i tři nově ustavené a dopravně orientované spolky: k „Evropskou platformu zákazníků železniční nákladní dopravy“, která byla založena s cílem sjednotit hlasy evropských zákazníků tak, aby je lépe slyšely železniční společnosti i Evropská unie. Mezi zakladateli je několik spedičních a zákaznických asociací;
k „Asociaci manažerů evropské drážní infrastruktury“ (EIM), jež se osamostatnila od Společenství evropských železnic (GEB), když se šéfové zatím sedmi národních nezávislých infrastrukturních podniků potřebovali vymanit z vlivu velkých drah a postavit se i na mezinárodní úrovni na vlastní nohy – opět s vlastní prezentací vůči EU – a k „Evropskou unii vnitrozemské plavby“ (EBU), která vznikla spojením dvou již existujících asociací – Mezinárodního společenství rýnské plavby a Mezinárodní unie vnitrozemské plavby (IBU).
Evropská unie chce zřejmě tento „tah na Brusel“ poněkud tlumit tím, že umisťuje vlastní odborné agentury mimo Belgii. Ani to však není zcela jednoduché – svědčí o tom ostatně výrok italského premiéra Silvia Berlusconiho na předvánočním summitu EU v Laekenu, na němž se mimo jiné Finsko a Itálie „přetahovaly“ o sídlo Evropské agentury pro potraviny. „Vždyť Finové přece ani nevědí, co je to prosciutto!“ řekl.
Vraťme se ještě do Bruselu, abychom ocenili naši vládní statečnost při uzavírání kapitoly o dopravě a odmítnutí nabídky EU jako diskriminační. Méně informovaný denní tisk a další média v této věci nakrátko spustily značně populistickou kampaň o chystaném utrpení našich dopravců. Ale ruku na srdce – kdo na těchto stránkách sleduje snad pětiletý lobbistický forčeking západoevropských dopravních kruhů vůči Evropské komisi ve věci přiškrcení levné východní dopravy, si představí, že kladnou odpověď na naše volání po rovnoprávném postavení na evropském dopravním trhu hned od počátku vstupu ČR do EU by bylo možné považovat spíše za zázrak. Víme, že počátek této (pro)hry spadá do první poloviny 90. let, kdy bezbřehá liberalizace dovolila, aby se na našem dopravním trhu usadil v podstatě každý cizinec, takže nyní je už sotva možné nabídnout něco komerčně zajímavého jako protihodnotu za „evropské porozumění“. Ale s domácími volbami za dveřmi je udatný vládní postoj neméně důležitý i na naší vlastní scéně – vždyť autodopravci jsou živlem, který nelze podceňovat.
České dráhy mají nový transformační zákon, vyšší ceny i dohodnuté vyšší mzdy. Reakce na to jsou mnohdy silně kritické a uvidíme za půl roku po volbách, zda vedle kritické rétoriky dojde i na ohlášený razantnější přístup státu.
Jiří Kladiva 

spinner