8. ledna 2009
Na Valném shromáždění OSN v New Yorku přistál v listopadu konečný návrh nové Úmluvy o smlouvě v mezinárodní dopravě zboží zcela nebo částečně po moři, který mezi roky 2002 až 2008 připravovala Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL). Po projednání ve Valném shromáždění projde návrh podpisovou a ratifikační procedurou. Lze očekávat, že by úmluva mohla vstoupit v platnost v letech 2013 až 2015.
Odesílatelům zboží po železnici přinesla Evropská komise vánoční dárek v podobě navržené přednosti nákladních vlaků před osobními – což dosud platí zcela opačně. Přednost se má týkat určitých tratí a návrh příslušného opatření přichází také s podrobnými zásadami budování železniční sítě s předností nákladní dopravy. O rozsahu zapojení států do jejího budování má rozhodovat národní tunokilometrický výkon v miliardách tunokilometrů.
V prvních prosincových dnech se v Evropě uskutečnily tři významné evropské konference a dvě z nich se konaly v Praze. Obě pražské akce se mimo jiné týkaly projektů Evropské unie. První z nich, 2. Freightwise Conference, se zabývala projektem, který nese srozumitelný název Freightwise – Management Framework for Intelligent Intermodal Transport. Je součástí 6. rámcového programu EU a má spojit tři různé vrstvy: 1. dopravní management (odesílatele, speditéry, dopravce), 2. provozní a infrastrukturní management a 3. administrativu (clo, bezpečnost, přechody hranic). Na projektu pracuje konsorcium 55 organizací ze čtrnácti zemí; z ČR se na této práci podílejí Centrum dopravního výzkumu a ČSPD – Logio. Manažerem projektu je britská konzultační skupina BTM Group.
Dále hostila prosincová Praha
3. mezinárodní konferenci SpeedChain, kterou za účasti evropských logistických špiček uspořádala společnost Reliant. Součástí této akce byla konference BestLog, věnovaná stejnojmennému projektu EU. BestLog znamená Evropská platforma nejlepší praxe v řízení dodavatelských řetězců. Projekt byl zahájen v roce 2006 a potrvá do příštího roku. Pražská konference završila dva letošní workshopy BestLogu (Amsterdam, Berlín) a pojednávala o nejúspěšnějších logistických řešeních významných evropských firem – například IKEA, Daimler, Ford či FM Logistics.
Souběžně s těmito akcemi probíhala v Hamburku Intermodal 2008 – přední světová akce v oboru kontejnerové dopravy. Je záslužné, že se zabývala především nejnovějšími světovými výzvami, například situací po zrušení námořních konferencí v Evropě, dopady světové finanční krize a přesunem ekonomické a politické síly do Asie s investičními důsledky pro Evropu. Na konferenci zaznělo přes třicet odborných referátů.
V Německu zveřejnili seznam první stovky logistických společností podle dosahovaného obratu; do logistiky započítali vše, co se nějak hýbe. Pozornost věnovali zejména první desítce (zvané Champions League), v níž jsou opravdoví giganti. Na prvních dvou místech stanuly Německá pošta (DP) a Německá dráha (DB).
V této souvislosti se hodí citovat výrok „jsou to ale paradoxy“, kterým je znám pivovarský mládek v jedné Havlově hře. Ukázalo se totiž, že skvěle placení šéfové těchto dvou obrů jako by měli málo, až se to letos stalo předmětem skandálů a afér. Jestliže na počátku roku musel pro silné podezření z ulévání nezdaněných peněz do ciziny odstoupit šéf DP, na konci roku se na tapetě ocitlo nejvyšší vedení DB. Nechalo si totiž schválit správní radou (s účastí ministerstva dopravy) výplatu velmi vysokých bonusů za privatizaci části podniku.
Politická opozice ve Spolkovém sněmu to s ohledem na finanční krizi označila za nehoráznost a žádala odstoupení ministra dopravy, který kolem celé věci velmi podivně lavíroval. Nakonec se ale zatím neprivatizovalo ani neodměňovalo, ministr zůstal, avšak vláda se nechala slyšet, že v budoucnu pro žádný bonus nebude. Šéf DB Hartmut Mehdorn – jinak evropská dopravní osobnost nejvyššího kalibru – si vysloužil kritiku za nedostatek politického instinktu a „nedostatek citu v konečcích prstů“.
Jiří Kladiva