​Co přinesl srpen 2017 v dopravě

​Co přinesl srpen 2017 v dopravě

V polovině září, konkrétně od 16. do 22., zažijeme již tradiční Týden evropské mobility. Má jít především o dobrou příležitost představit místním obyvatelům alternativy udržitelné mobility, a také vysvětlit výzvy, jimž čelí velká města i menší obce, aby se vyvolaly změny v chování a došlo k pokroku směrem k vytvoření udržitelné dopravní strategie pro Evropu. Od místních úřadů se očekává, že využijí týdne k otestování nových dopravních opatření a získání podnětů od veřejnosti. Snahou má být nalézt inovativní řešení k sníženému užívání osobních aut a tím i emisí škodlivin a také testovat nové techniky nebo plánované kroky.

Potud vše v pořádku a bylo možné těšit se v rámci zmíněného týdne na mnohá moudra kolem nových mož-ných dopravních opatření. Avšak co čert nechtěl: uprostřed léta – na dohled od Týdne evropské mobility – dochází k několika akcím soustředěným na radikální řešení znečištění a zdravotní škodlivosti vzduchu v evropských městech. A na vině mají být hlavně automobily s naftovými motory. Zmíníme krátce tři významné kroky na tomto úseku na různých úrovních.

Především počátkem prázdnin šla z Bruselu hodně tvrdá slova. Komisařka EU pro průmysl Elzbieta Bienkowska kritizovala ve varovném dopise ministry dopravy členských států za jejich nečinnost v předcházení škodlivým emisím z dieselových vozidel. Hovoří o „krizi znečištění ovzduší ve městech“, pokud se nic nestane, aby vozidla s naftovými motory zmizela ze silnic. Polská komisařka požaduje od šéfů resortů také účinné sledování trhů. Vozidla, která neodpovídají zákonným požadavkům, mají „tak rychle, jak je možné“ zmizet z trhu a z dopravy. Pokud se budou politika a průmysl dále těmto krokům vyhýbat, hodlá Bienkowska využít legislativní iniciativu komise. Zřejmě zde balancuje především mezi „evropeizací“ různých a vzájemně se lišících národních předpisů. V současnosti není sjednocení předpisů možné. Ona se chce vyhnout tomu, aby města stanovovala zákazy jízd dieselových vozidel podle různých pravidel. Komisařka vyjadřuje své přesvědčení, „abychom v Evropě rychle zaváděli vozidla bez emisí“.

Výsledky měření úrovně emisí již vedou některá města, aby jízdy s naftovými motory různě omezovala. A korunu těmto snahám nasazuje vrchní správní soud v německém Stuttgartu, který svým rozsudkem jízdy starších užitkových vozidel s naftovými motory ve městě zakazuje. A lze se nadít, že může dojít k lavině soudních rozhodnutí v dalších spolkových zemích.

Třetí událostí z této oblasti je zcela nedávné německé jednání na vysoké úrovni o budoucnosti naftových motorů s příznačným názvem Diesel Gipfel nebo také Národní fórum Diesel. Šlo o setkání zástupců federálního státu, spolkových zemí a výrobců automobilů a jako témata lze zmínit kulturu odpovědnosti a obnovu vozových parků i příslib výrobců automobilů snížit emise škodlivých emisí. A nelze také nezmínit ostrou kritiku výsledků této hodně očekávané akce. Třeba šéf frakce vládnoucí strany CDU v parlamentu Volker Kauder komentoval v tisku: „Branže výroby automobilů musí sestoupit ze svého vysokého koně a musí více počítat se svou odpovědností vůči společnosti a svým zákazníkům.“

Nu a spolkový ministr spravedlnosti a sociální demokrat Heiko Maas vzkázal čtenářům v nejčtenějším Bildu, že pro průmysl začíná nyní doba fungování jako v podmínce: „Další opatření musejí následovat.“ S pohledem na možné hrozící zákazy jízd v mnoha městech pak potvrzuje: „Zákonné předpisy k dodržování čistoty vzduchu platí.“

Co je snad největším šokem při posuzování míry otravovaného městského vzduchu jedovatým oxidem dusíku vylučovaným „diesláky“: nejtvrdší mezinárodní emisní norma Euro 6 je laboratorně stanovena na 80 mg NOx. Podle oficiálních objektivních měření bývá však emise na silnicích a v ulicích v praktickém provozu na kilometr zvýšena až šestkrát. Lze se pak divit volání „Pryč s diesely“? K tématu se ještě vracíme na jiném místě tohoto čísla DN.

Jiří Kladiva

spinner