16. března 2014
Přinesl dobrou zprávu z letecké dopravy. Začátek roku 2014 je spojen s připomínkou století komerčního letectví a rovněž s dosažením nejlepšího bezpečnostního výsledku za poslední dobu. Fatálních leteckých neštěstí velkých letadel bylo loni méně než kdykoliv v poslední dekádě, a sice 17 ve srovnání s ročním průměrem 27.
Stejně tak se snížil počet obětí na životech: v roce 2013 jich bylo 224 ve srovnání s ročním průměrem 703 mezi roky 2003 a 2012. V členských zemích EU nedošlo loni k žádnému většímu leteckému neštěstí spojenému s velkým komerčním letadlem. „Evropa pokračuje v jednom z nejlepších světových výsledků v letecké bezpečnosti,“ uvedla Evropská agentura pro leteckou bezpečnost EASA.
Jsme-li u evropských agentur, při Evropské komisi přibyla od ledna jedna další. Jmenuje se Výkonná agentura pro inovace a sítě (INEA). Nahradila agenturu zaměřenou na infrastrukturní programy a dostala do vínku úkoly další. Bude totiž spravovat část nových evropských programů (CEF) na podporu růstu, zaměstnanosti a konkurenceschopnosti cestou cílených investic do infrastruktur. Bude rovněž spravovat dvě části programu Horizon, hlavního finančního nástroje pro výzkumnou oblast. Patří sem mimo jiné i přijatelná, zelená a integrovaná doprava. Agentura bude mít na starosti vpravdě pakatel – dohled na hospodaření až s 37 miliardami € (zhruba 999 miliardami Kč).
Počátek roku přinesl i další nové věci – třeba z oblasti rizikového managementu. Tímto tématem se nyní zabývají také všichni velcí a světově působící poskytovatelé logistických služeb. Za největší ohrožení zákaznických podniků totiž v současnosti platí přerušení provozů a dodavatelských řetězců. Proto narušení například přírodní katastrofou, výpadkem telekomunikací a IT, dopravním problémem, insolvencí dodavatelů či politickým neklidem vedou k dominovému efektu. Nu a před několika dny společnost DHL uvedla do provozu nový nástroj s názvem Resilience 360 (v překladu Rychlé vzpamatování). Jde o software, který analyzuje dodavatelské řetězce zákazníků. Ukazuje nejen, jaká rizika – hlavně z těch zmíněných – na stanovištích podniků existují, ale uvádí i obsáhlé informace o rizicích ve všech světových regionech – díky pojišťovnám. Pokud si bude zákazník přát, může dostat doporučení, jak na změněnou situaci reagovat.
Novinku ohlásil švýcarský spediční koncern Panalpina: svým zákazníkům kalkuluje množství emisí skleníkových plynů při používaných službách na základě evropské normy EN 16258. Tato teprve nedávno zavedená norma se zabývá vylučovanými emisemi při spalování paliva i energetickou spotřebou. Nástroj s názvem EcoTransIT World poskytuje zákazníkům přesnější informace, takže mohou ve svých dopravních řetězcích vytvářet účinné strategie ke snižování dopadů na životní prostředí. Norma propočítává emise na zásilku včetně předchozích a následných běhů na základě dopravní cesty, hmotnosti a druhu dopravy, jakož i typu lodi či letadla.
Závěrem k systémům dopravního managementu: Bez výkonných systémů IT to dnes v logistice a spedici již nejde. V posledních letech poptávka po dopravních řešeních a také po systémech dopravního managementu značně stoupla. Nedávno proto vydal Fraunhoferův institut pro materiálový tok v Německu odbornou publikaci s názvem IT in der Logistik 2013/2014. Podle společnosti Apari Consulting též z Německa se spediční IT dostala z okraje pozornosti do jejího centra. Kvalita systémů dopravního managementu je často spolurozhodující pro kvalitu procesů a tím také pro podnikovou efektivnost. Zmíněná Apari z Wiesbadenu (www.apari-consulting.com) zpracovala solidní přehled dvanácti systémů dopravního managementu, pokud jde o poskytovatele, řešení a funkce z více než patnácti hledisek, se zaměřením na obsluhované segmenty trhu (letecké a námořní cargo, pozemní doprava – sběrné zboží, dílčí a kompletní zásilky).
Jiří Kladiva