komentář

Co přineslo září v dopravě

Obvykle bývají v době vinobraní k dispozici závěry dopravních prognostiků, jak se bude vyvíjet doprava do konce stávajícího roku a od začátku roku příštího – a ani letos tomu není jinak. Podle prognóz přetrvává v evropském průměru pozitivní hospodářský vývoj a silně rostoucí zahraniční obchod, což nadále podporuje růst dopravních výkonů. Boom je patrný v železniční i silniční dopravě. Silnice v národních měřítcích profituje z rozjetého stavebnictví, v mezinárodní silniční dopravě stále udává rozvojový tón evropská doprava ve směru západ – východ a opačně. Železniční výkony příznivě ovlivňují často přetížené přístavní relace a také celkové oživení ve výrobě oceli. Také vnitrozemská plavba však podle aktuálních prognóz překonala stagnaci ovlivněnou nízkými stavy vody v loňském roce. Experti rovněž očekávají, že profitovat bude i námořní doprava, a to z dynamiky zahraničního obchodu, což platí to především o dopravách do a z USA a Asie. Motorem růstu bude jako doposud kontejnerová doprava.

Ještě zajímavost k námořní dopravě: silnou konjunkturu zaznamenává přeprava uhlí. Loni vzrostl světový obchod s uhlím o 8,9 procenta, rok předtím o 7,4 procenta. Těžba dosahuje úrovně 5,4 miliardy tun, nejvíce se vytěží v asijsko-pacifickém prostoru, a to v pořadí Čína, Indie a Austrálie. Po moři se dopravuje na 800 milionů tun ročně, ale ani pro tento objem není – jak jsme psali už před měsícem – k dispozici dostatek lodí, a přepravní sazby proto stoupají. Komplikace jsou způsobeny velkými zdrženími v přístavech, ale i nedostatkem pracovníků, což má být dokonce v současnosti v námořní dopravě problém číslo jedna – podle námořní asociace BIMCO dnes chybí v obchodní plavbě na deset tisíc námořních důstojníků a podle předpovědí nebude do roku 2015 obsazeno až 27 tisíc vedoucích míst. Problém je to skoro stejný jako v silniční dopravě s řidiči – image obou branží je pro zaměstnance natolik slabý, že obory prostě nové pracovníky nelákají a dopravní firmy musejí podnikat všemožné kroky k alespoň částečné nápravě této situace.

Nicméně podle údajů bank nasadily doprava a logistika po slabším nástupu z počátku roku skutečně vysoké tempo, které je podmíněno především třemi faktory: velmi dobrým obchodním klimatem, sníženou náchylností k platební neschopnosti a výrazným zlepšením platební morálky.

Existence pětadvacetime­trových silničních souprav s maximální hmotností až 60 tun a otázka „co s nimi“ se opět dostala do středu pozornosti. Jestliže zjara bylo zřejmé nejprve kombi operátorům, že se tzv. gigalinery vzhledem k šanci, kterou by dostala silniční doprava, mohou stát smrtelným nebezpečím pro kombinaci železnice/silnice, o prázdninách se již „rozsvítilo“ i evropským drahám. A tak není divu, že v minulých dnech se do dopravně-politického sporu dostaly nejvyšší evropské nevládní reprezentace autodopravců a železničářů. Hned pět drážních svazů (UIC, CER, EIM, UNIFE a ERFA) totiž vydalo v Bruselu společnou brožuru „Mega Trucks versus Rail Freight?“, která shrnuje argumenty proti povolení gigalinerů. Jedním z nich je tvrzení, že dlouhé soupravy vyvolají snížení cen, což přivede na silnice více zboží a bude ještě více posílen fenomén pojízdných skladišť. Nejostřeji na obsah brožury zareagovala Asociace automobilové logistiky ECG, jejíž členové se zaměřují na přepravu nových vozidel. Podle ní se teze drážní brožury míjejí s realitou a autoři publikace manipulují s fakty tak, že provoz pětadvacetime­trových souprav se z tohoto pohledu stává téměř kriminálním činem. V Německu již jejich odpůrci mobilizují veřejnost a spolek Aliance pro dráhu přišel s kampaní „Keine Monster-Trucks!“. Tlak je vyvíjen i na německého spolkového ministra dopravy a jeho zemské kolegy.

Protože konečné slovo budou mít státní orgány, Evropská komise od sebe problém dlouho odsouvala, byť se jedná o pole pro evropskou legislativu jako stvořené, neboť stanoviska jednotlivých zemí k tomuto tématu jsou až příliš rozdílná. V Evropském parlamentu zazněl také individuální poslanecký návrh, aby schvalování těchto vozidel zůstalo v kompetenci národních vlád, „bez vměšování EU“, což však neprošlo. Evropská komise si místo toho nechá poradit – v srpnu zadala vypracování externí studie o uvedení pětadvacetime­trových souprav do provozu a všech důsledcích, jež by z něj vyplynuly – dobrých i zlých. Výsledky by měly být k dispozici nejpozději napřesrok kolem svátku sv. Josefa.

Jiří Kladiva

spinner