4. listopadu 2012
Celkem o 12,5 miliardy Kč se zkrátí v letošním roce dotace, které mohla Česká republika získat z evropských fondů. Evropské komisi se totiž nelíbí způsob, jakým se čerpají unijní peníze z operačních programů Doprava a Životní prostředí. „V těchto dvou programech zjistila komise hrubé nesrovnalosti,“ uvedl minulý týden mluvčí zastoupení Evropské komise v ČR Martin Stašek.
Z operačního programu Doprava měly být financovány některé sporné projekty, jako je například výstavba železničního mostu v Kolíně. Pro-blém je, že dotace z Evropské unie chodí zpětně, a tak uvedená částka bude letos chybět ve státním rozpočtu, protože stát už stavby zhotovitelům zaplatil či je zaplatit bude muset. Informace z ministerstva dopravy hovoří o tom, že by se resortu měla dotknout ztráta dotací ve výši 9,5 miliardy Kč. „Povětšinou se jedná o projekty tendrované na začátku programového období před rokem 2010, tedy za minulých vedení ministerstva, a zčásti se rovněž jedná o postupy, které byly v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a v minulosti nebyly ze strany Evropské komise označovány jako problematické,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.
Očekávají se další škrty v dotacích
Další korekce unijních dotací by mohly přijít ještě v příštích měsících. V listopadu a prosinci by Evropská komise měla rozhodnout o penězích z dalších problémových programů, a to konkrétně Severozápad a Střední Čechy. Brusel připomněl, že nedostatky experti zaznamenali v celkovém managementu a kontrolních systémech u Evropského fondu regionálního rozvoje i u Fondu soudržnosti, z nichž do členských zemí proudí miliardy eur na nejrůznější projekty. Brusel kvůli tomu v březnu zablokoval proplácení peněz a požadoval změny systému. V létě se situaci českým úřadům podařilo zčásti napravit a u některých programů bylo proplácení peněz obnoveno, nikoli však u všech.
Kritizované projekty mohou nahradit nové
To, že Evropská nepošle peníze na původně určené projekty, neznamená, že Česká republika o podporu definitivně přijde. Musí jen najít nové projekty, na které bude možné dotace z programů Doprava a Životní prostředí čerpat. V případě dopravy se hovoří o využití evropských dotací zejména na modernizaci dílčích úseků dálnice D1, dostavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou a rekonstrukci železniční stanice Olomouc. Nové programy i čerpání peněz však musí být česká strana schopna vypsat a získat maximálně do konce roku 2015,
Tomáš Johánek