čr/Evropská komise

„ČR nemá šanci na vyjednání lepších podmínek pro dopravu“

Evropská komise nedává českým vyjednavačům žádnou šanci na dohodnutí lepších podmínek uzavření kapitoly „Dopravní politika“, než jaké Praze sama nabídla. Zároveň ovšem vyjadřuje pochopení pro jejich argumenty a uznává jejich právo odmítat stanovisko Evropské unie tak dlouho, jak to uznají za vhodné. Vyplývá to z vyjádření, které minulý týden médiím poskytl generální ředitel Evropské komise pro rozšíření Eneko Landaburu.„Unie nabídla otevření veškeré mezinárodní nákladní dopravy v Evropě výměnou za jisté přechodné období pro kabotáž. České ar-gumenty, jakkoli zajímavé, na tom nic nezmění,“ řekl Eneko Landaburu.
Dodal, že vyjednavači kandidátských zemí mají právo nesouhlasit a odsouvat uzavření jakékoli kapitoly „třeba do poslední hodiny poslední noci jednání“. Unie na druhé straně nemusí „vůbec kandidátům ustupovat na úkor zájmů, které je povinna hájit“. Jednání o některých záležitostech se proto může protahovat relativně dlouho, aniž by to ohrožovalo šance toho kterého kandidáta na přistoupení. „Hodnocení stavu, kdy budeme moci dát zelenou, nezávisí na počtu uzavřených kapitol,“ prohlásil.
Český vyjednavač Pavel Telička v prosinci odmítl nabídku EU na uzavření dopravní kapitoly s odůvodněním, že navrhované přechodné období, po které nebudou mít čeští dopravci právo podnikat na vnitřním trhu jednotlivých členských zemí EU (kabotáž), není podloženo důkazy a hmatatelnými argumenty, ale opět jen „citlivostí“.
Nelíbilo se mu také, že bylo ponecháno na jednotlivých členských zemích a ČR, aby si bilaterálně vyjednaly kvóty pro kabotáž a postupnou liberalizaci; považuje to za nežádoucí tříštění jednotného dopravního
trhu EU. Pavel Telička by v této věci uvítal jednotný přístup „patnáctky“.
Eneko Landaburu upřesnil, že doprava je součástí „politického jednání“, v němž neplatí vždy jen průkazné, přesné, matematické argumenty, ale také politické veličiny jako obavy, nálady a podobně. Bylo tomu tak při vyjednání odkladu pro přístup pracovníků z ČR na pracovní trh EU nebo prodeje české zemědělské půdy cizincům a je tomu tak i v případě kabotáže, protože dopravci v hraničních oblastech Německa a Rakouska se obávají české konkurence, řekl.Eneko Landaburu dále uvedl, že Evropská komise záhy odpoví na dotazy, které česká strana vznesla. Na požadavku EU pro kabotáž – dvouleté přechodné období s možností prodloužení o další dva roky a pak ještě o rok – se však sotva co změní.
(čtk) 

spinner