17. ledna 2002
Evropská komise nedává českým vyjednavačům žádnou šanci na
dohodnutí lepších podmínek uzavření kapitoly „Dopravní politika“,
než jaké Praze sama nabídla. Zároveň ovšem vyjadřuje pochopení pro
jejich argumenty a uznává jejich právo odmítat stanovisko Evropské unie tak
dlouho, jak to uznají za vhodné. Vyplývá to z vyjádření, které minulý
týden médiím poskytl generální ředitel Evropské komise pro rozšíření
Eneko Landaburu.„Unie nabídla otevření veškeré mezinárodní nákladní
dopravy v Evropě výměnou za jisté přechodné období pro kabotáž.
České ar-gumenty, jakkoli zajímavé, na tom nic nezmění,“ řekl Eneko
Landaburu.
Dodal, že vyjednavači kandidátských zemí mají právo nesouhlasit a
odsouvat uzavření jakékoli kapitoly „třeba do poslední hodiny poslední
noci jednání“. Unie na druhé straně nemusí „vůbec kandidátům
ustupovat na úkor zájmů, které je povinna hájit“. Jednání
o některých záležitostech se proto může protahovat relativně dlouho,
aniž by to ohrožovalo šance toho kterého kandidáta na přistoupení.
„Hodnocení stavu, kdy budeme moci dát zelenou, nezávisí na počtu
uzavřených kapitol,“ prohlásil.
Český vyjednavač Pavel Telička v prosinci odmítl nabídku EU na uzavření
dopravní kapitoly s odůvodněním, že navrhované přechodné období, po
které nebudou mít čeští dopravci právo podnikat na vnitřním trhu
jednotlivých členských zemí EU (kabotáž), není podloženo důkazy a
hmatatelnými argumenty, ale opět jen „citlivostí“.
Nelíbilo se mu také, že bylo ponecháno na jednotlivých členských zemích
a ČR, aby si bilaterálně vyjednaly kvóty pro kabotáž a postupnou
liberalizaci; považuje to za nežádoucí tříštění jednotného
dopravního
trhu EU. Pavel Telička by v této věci uvítal jednotný přístup
„patnáctky“.
Eneko Landaburu upřesnil, že doprava je součástí „politického
jednání“, v němž neplatí vždy jen průkazné, přesné, matematické
argumenty, ale také politické veličiny jako obavy, nálady a podobně. Bylo
tomu tak při vyjednání odkladu pro přístup pracovníků z ČR na pracovní
trh EU nebo prodeje české zemědělské půdy cizincům a je tomu tak
i v případě kabotáže, protože dopravci v hraničních oblastech
Německa a Rakouska se obávají české konkurence, řekl.Eneko Landaburu dále
uvedl, že Evropská komise záhy odpoví na dotazy, které česká strana
vznesla. Na požadavku EU pro kabotáž – dvouleté přechodné období
s možností prodloužení o další dva roky a pak ještě o rok – se
však sotva co změní.
(čtk)