8. června 2012
PRAHA/LUCEMBURK 7.6. – Ministr dopravy Pavel Dobeš se zúčastnil zasedání Rady ministrů dopravy Evropské unie v Lucemburku. Mezi hlavní témata jednání, která jsou z hlediska České republiky klíčová, patřil návrh na vytvoření tzv. Nástroje pro propojení Evropy a problematika vytvoření a využívání evropských systémů družicové navigace.
Podle ministra dopravy Pavla Dobeše uplatňuje Česká republika i nadále k řadě návrhů vztahujících se k implementaci Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility, CEF) spíše rezervovaný postoj. Ministr Dobeš konstatoval, že Česká republika není s výslednou podobou textu zcela spokojena. „Zejména nás velmi mrzí, že do výsledného textu nebyla zahrnuta možnost financovat z nástroje CEF také silniční projekty. Tento požadavek bude pro nás zásadní, zejména až bude projednáván rozsah financování silničních projektů z tzv. „kohezního“ CEF,“ řekl.
Problematická z hlediska ČR je zejména otázka vyčlenění 10 miliard € z Fondu soudržnosti a jejich převedení do CEF. „Články nařízení, které se týkají kohezní části CEF a s ním spojeného převodu 10 miliard €, budou na unijní úrovni teprve komplexně diskutovány v rámci debaty o víceletém rozpočtu EU (2014–2020). A zde bude nutná úzká spolupráce s jinými kohezními státy, aby se nám podařilo prosadit co možná nejoptimálnější financování dopravní infrastruktury podle stávajících kohezních pravidel,“ dodal Pavel Dobeš.
Návrh nového nařízení o evropských projektech Globálního navigačního družicového systému (Global Navigation Satellite Systém, GNSS) vnímá Česká republika jako další krok ke spuštění provozu programu Galileo. Návrh umožní legislativně pokrýt nejenom fázi zavádění programů, ale i fázi využívání, to znamená období let 2014 až 2020. Cílem je, aby oba programy měly transparentní a efektivní strukturu řízení s přesným rozdělením působnosti a pravomocí. Ministr Pavel Dobeš při té příležitosti poukázal na to, že v rámci programů Galileo a EGNOS vznikají unikátní technologie, které mají pro Evropskou unii a její členské státy obrovskou ekonomickou přidanou hodnotu.
„Politická podpora programů, přidělení dostatečných rozpočtových prostředků a přesné rozdělení rolí proto představuje pro období 2014 až 2020 důležitý začátek pro získání trvalé důvěry trhu. Je rovněž důležité, aby se do veřejných zakázek spojených s programy Galileo a EGNOS zapojily i malé a střední podniky,“ uvedl Pavel Dobeš. V této souvislosti informoval ministry dopravy a Evropskou komisi o zdárném průběhu příprav na přesun sídla agentury GSA do Prahy v září a vyjádřil přesvědčení, že ČR tento termín splní.