​Dan Ťok je 17. a nyní i nejdéle sloužícím ministrem dopravy ČR

​Dan Ťok je 17. a nyní i nejdéle sloužícím ministrem dopravy ČR

24.1. - Ministr Dan Ťok dnes vyrovnal rekordní počet dnů ve funkci ministra dopravy Milana Šimonovského (1512 dnů) a stane se nejdéle sloužícím polistopadovým ministrem dopravy.

Někdejší generální ředitel a předseda představenstva ve společnosti Skanska (2008 až 2014) Dan Ťok usedl do křesla ministra dopravy začátkem prosince 2014 a nyní se stane nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatné ČR. K dnešnímu dni stejně dlouho byl ministrem dopravy pouze lidovec Milan Šimonovský ve vládách Vladimíra Špidly, Stanislav Grosse a Jiřího Paroubka v letech 2002 až 2006.

Dan Ťok patří dlouhodobě k nejvíce kritizovaným ministrům, v poslední době čelil vlně stížností kvůli problémům s rekonstrukcí dálnice D1, kterou v polovině prosince postihla kvůli táhnoucí se opravě jednoho úseku na Vysočině a sněžení mnohahodinová kalamita. Dan Ťok vzbudil v prosinci nelibost i slovy „doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel“, kterými se částečně snažil potíže zdůvodnit.

Vedle potíží kolem mýtného, kvůli kterému se Dan Ťok dostal do ostrého sporu s Kapschem, vyčítali dopravní odborníci a profesní svazy v dopravě ministrovi i nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně naopak hodnotili personální stabilizaci ŘSD.

Ačkoli se v posledních letech rozjela výstavba řady kratších dálničních úseků a staví se i na železnici, co se týče dopravní infrastruktury patří ČR dlouhodobě k nejzaostalejším zemím EU. Stále nevyřešeným problémem je například propojení dálniční sítě u Prahy, kam je paprskovitě svedena velká část silniční dopravy v Čechách včetně mezinárodní. I téměř 30 let po pádu železné opony například stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem.

(čtk)

spinner