Dan Ťok: Největším úspěchem byla stabilizace ŘSD a stavba dálnic

Dan Ťok: Největším úspěchem byla stabilizace ŘSD a stavba dálnic

21.5. - Za největší úspěch svého působení na pozici ministra dopravy považuje Dan Ťok stabilizaci státem řízeného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zrychlení dopravních staveb. Naopak za neúspěch označil situaci okolo technických kontrol. Už dříve oznámil, že nechce na pozici ministra v příští vládě pokračovat.

Současný ministr dopravy patří k nejkritizovanějším ministrům současné vlády v demisi. Jeho odpůrci mu vyčítají zejména situaci kolem mýtného tendru, který v polovině května zrušil antimonopolní úřad.

Podle Dana Ťoka v době jeho nástupu do funkce ŘSD nefungovalo a bylo v celkovém rozkladu. „Když jsem přišel, byl tam snad třetí ředitel za rok,“ řekl Dan Ťok. ŘSD tehdy podle něj neplnila své základní funkce a nestavěla nové dálnice a ani je nepřipravovala.

Během působení Dana Ťoka na pozici šéfa resortu dopravy bylo rozestavěno zhruba 155 kilometrů dálnic, z toho 68 kilometrů modernizované D1 a zprovozněno bylo asi 97 kilometrů.

K dalším úspěchům ministerstva během svého funkčního období označil Dan Ťok mimo jiné i zabezpečení výběru mýta po roce 2016, kdy byla prodloužena původně desetiletá smlouva s firmou Kapsch o další tři roky. Tento krok byl však předmětem silné kritiky veřejnosti. Ministerstvo tehdy nestihlo vysoutěžit nového provozovatele včas.

Naopak za neúspěšnou považuje Dan Ťok svou snahu o liberalizaci pravidel okolo stanic technické kontroly (STK). „Chtěli jsme otevřít zákon a rozvolnit pravidla tak, aby mohly vznikat další stanice a řidiči tak nemuseli nikde stát fronty,“ řekl ministr dopravy s tím, že podle jeho názoru se kvůli situaci ve Sněmovně pravidla nakonec ještě zpřísnila. „Netušil jsem, že STK mají tak silné lobby,“ dodal.

Za nedokončenou považuje i svou práci okolo bezpečnosti na silnicích a bodového systému. Jeho cílem bylo bodový systém zjednodušit a upravit tak, aby byl přísnější v případě větších přestupků a zároveň mírnější u těch menších. Podle ministra však k tomu nenašel podporu mezi poslanci.

Jeho případný nástupce bude muset dořešit i mýtný systém. Ministerstvo dopravy v současnosti připravuje náhradní varianty pro mýto pro případ, že by neuspělo s rozkladem proti rozhodnutí zrušit tendr. Rozklad plánuje podat na začátku tohoto týdne.

Dan Ťok je druhým nejdéle sloužím ministrem dopravy v porevolučním období. K dnešnímu dni byl funkci 1261 dní. Nejdéle sloužícím ministrem dopravy byl Milan Šimonovský, který v letech 2002 až 2006 strávil ve funkci celkem 1512 dní.

(čtk)

spinner