Dr. Lubomír Ondroušek pro DN

„Devítibodová dohoda mezi premiérem a dopravci z roku 2000 není uspokojivě naplňována“

Výkonný výbor Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) se na svém únorovém zasedání (viz DN 09/02) zabýval také hodnocením plnění tzv. devítibodové dohody, kterou v listopadu roku 2000 uzavřela vláda se zástupci silničních dopravců. O přiblížení konkrétních závěrů této diskuse jsme požádali prvního místopředsedu SAČM dr. Lubomíra Ondrouška.
„Výkonný výbor společenství vyjádřil nespokojenost s tím, jak se plní dohoda dopravců s vládou z roku 2000. Co členům SAČM nejvíce vadí?“
„Při hodnocení současné situace v silniční dopravě dospěl výkonný výbor k závěru, že některé z bodů, na nichž jsme se s premiérem Milošem Zemanem dohodli, nejsou uspokojivě plněny. Nejvíce nám vadí způsob, jakým byla vyřešena otázka silniční daně pro autodopravce. I když cílem našeho jednání s premiérem a posléze i s dalšími ministry bylo zjednat nápravu v řadě oblastí, prioritní pro nás byly právě změny platby silniční daně.“
„Zřejmě narážíte na zvýšení daně pro starší vozidla…“
„Ano, výsledkem všech složitých jednání je navzdory počátečním příslibům zlepšování situace to, že zatímco pro vozidla vyrobená do roku 1989 se silniční daň zvýšila o 15 procent, pro ekologická vozidla zůstala stejná. Původně přitom bylo dohodnuto, že zvýšení daně pro starší vozidla vyváží výrazné zvýhodnění vozidel ekologických. To se nestalo a podmínky dopravců jsou tak ještě horší než před zahájením jednání o krizové situaci v silniční dopravě!
V polovině března jsme proto s dalšími členy Platformy pro založení jednotného svazu v autodopravě – Svazem řidičů Brno a Kamion klubem ČR – dospěli k závěru, že vyzveme další účastníky jednání s premiérem Milošem Zemanem k setkání, na němž bychom mohli současnou situaci v silniční dopravě, která podle našeho názoru není uspokojivá, společně analyzovat.“
„Odhlédneme-li od silniční daně, které další oblasti pokládáte za problémové?“
„Bude nutné řešit také například otázku dotací, ať již pro autobusovou dopravu či pro jiné činnosti. Problémy se stále vyskytují na hraničních přechodech, především v souvislosti s vážením kamiónů, s placením za průjezd atd. Nedořešená zůstává i otázka pracovní doby řidičů, přestože příslušný zákon již byl novelizován. Změnit by se podle našeho názoru měla rovněž činnost vnitrostátních celnic a doznat zlepšení by měla i průchodnost komunikací. V době, kdy se stále zvyšují provozní náklady, ale nikoli ceny za dopravu, totiž veškerá zdržení daná vnějšími faktory ekonomickou situaci českých dopravců dále zhoršují.“
„Svého času se hodně hovořilo také o stanovení minimálních cen v dopravě…“
„O nákladovosti jsme hovořili i při jednáních s premiérem. Požadovali jsme, aby ministerstvo dopravy a spojů vytvořilo nákladový vzorec, který by pro dopravce sloužil jako orientační kalkulace. Pokládáme tuto problematiku za důležitou i v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie, neboť při předvstupních jednáních se často hovoří právě o rozdílných nákladech i výnosech dopravců v členských a kandidátských zemích. Domnívám se, že v současné době jsou naše náklady na provoz vozidla zhruba stejné jako v zemích Evropské unie; pouze mzdové náklady jsou u nás výrazně nižší. Na druhou stranu však jezdíme za podstatně nižší ceny a výnosy jsou nízké.“
„Jak si představujete, že bude možné tyto problémy řešit?“
„Rádi bychom jednali ještě se současnou vládou, ale budeme se snažit využít i předvolebního období a pokusíme se oslovit poslance, respektive politické strany, aby tato témata nějak začlenili do svých programů. Jsme pro jednání a hledání řešení, ale v případě nespokojenosti s postupem jednání si pochopitelně umíme představit i důraznější nátlakové akce, které by se mohly uskutečnit například i v době konání summitu NATO v Praze. Věříme však, že k takovému krajnímu řešení nebudeme muset sáhnout a že stávající i nová vláda budou ochotné tyto problémy nakonec řešit.“
„SAČM v minulosti často kritizovalo způsob rozdělování zahraničních vstupních povolení…“
„Naše společenství předsedá ‚Komisi pro kontrolu rozdělování zahraničních vstupních povolení‘, která navzdory pochybám některých dopravců o jejím smyslu neustále funguje. Komise se pravidelně schází a problematiku rozdělování a výdeje zahraničních povolení v rámci svých možností pečlivě analyzuje. Myslíme si, že se v této oblasti podařilo mnohé zlepšit, přestože i dnes dostáváme informace o některých nešvarech. (K tomu malou poznámku: pokud po komisi někdo chce, aby řešila konkrétní závažný nedostatek, měl by nám to oznámit seriózním způsobem a ne pouze anonymně zavolat, jak je možné, že jiný dopravce dostal víc povolení než on. Chápeme, že mnozí se stále bojí, že když budou mít nějaké výhrady, žádná povolení již nedostanou, ale bez konkrétních informací nemůže komise nic dělat.) Řekl bych však, že i pracovníci Sdružení ČESMAD Bohemia se snaží ve většině případů řešit výdej povolení korektně – nemáme prozatím potvrzeno, že by docházelo k nějakým excesům.“
„Takže jste se současným stavem víceméně spokojeni?“
„Komise vznikla proto, že systém rozdělování povolení nebyl dostatečně transparentní a dopravci si stále stěžovali na nespravedlivé rozdělování. V průběhu více než dvouleté činnosti komise jsme dosáhli toho, že nás MDS začalo považovat za seriózního partnera. Zlepšily se i naše vztahy se Sdružením ČESMAD Bohemia a mnoho věcí skutečně vzalo obrat k lepšímu. Lze konstatovat, že za dobu její existence se komisi podařilo vykonat hodně práce, přestože nemá žádný podpůrný úřednický aparát a že jí často leckdo házel klacky pod nohy. Existence komise jako nezávislého orgánu, který může přispět k mnoha zlepšením, proto bude opodstatněná i v dalším období. Přestože nemá kompetence k rozsáhlé kontrolní činnosti, může státním orgánům přinejmenším poskytovat dobrou zpětnou vazbu.“
„Jakými konkrétními úspěchy se může komise pochlubit?“
„Změnil se například koeficient pro rozdělování trvalých ZVP. Dříve činil 1,0 na jedno vozidlo a některé firmy měly zejména na SRN stoprocentní krytí. Nyní koeficient činí 0,8 (s výjimkou firem s jedním vozidlem) a větší počet firem díky tomu může vlastnit trvalá povolení. Firmy se díky tomu také snaží tato povolení lépe využívat.
Podařilo se nám také rozšířit zveřejňování výsledků rozdělovacího procesu na internetu o počty vozidel jednotlivých firem. Do budoucna přitom chceme, aby byla zveřejňována i využitelnost povolení. Stále se totiž stává, že firma, která již má například pět trvalých povolení do jedné země, dostane pro tuto relaci ještě další počet povolení jednorázových. Pokud tedy někdo získá enormní počet jednorázových povolení, bylo by možná na místě zdůvodnění, proč se tak stalo, a autodopravci by to měli mít pod veřejnou kontrolou.
To vše představuje výrazný pokrok. Příznivých změn doznala také komise pro rozdělování zahraničních povolení, které nyní předsedá ing. Vladimír Měšťan z MDS. I v ní má SAČM vlastního zástupce. Přes veškerý posun vpřed však stále ještě nemůžeme říci, že bychom byli úplně spokojeni.“
„Máte tedy v této oblasti další požadavky?“
„Žádali jsme, abychom i letos, stejně jako loni, dostali oficiální seznam trvalých povolení přímo od ministerstva dopravy a spojů. Vznesli jsme také požadavek, abychom se mohli účastnit jednání mezinárodních smíšených komisí o silniční dopravě, protože se domníváme, že obzvlášť v případě některých zemí je naše přítomnost žádoucí.
Byli bychom také rádi, aby se záběr komise rozšířil o povolení pro autobusy, protože i v této oblasti je také řada problémů (viz Rakousko).“
Milan Frydryšek 

spinner