8. července 2013
PRAHA (7.7.) – Rozpočet na stavby a údržbu silnic, železnic a vodních cest by po roku 2015 neměl klesnout pod 70 miliard Kč ročně. Předpokládá to strategický materiál ministerstva dopravy, na základě kterého úřad připravil harmonogram staveb na roky 2014 až 2020 a který nyní poslal do meziresortního připomínkového řízení. Rozpočtové rámce přitom pro rok 2015 počítaly s omezením financování z nynějších 64,5 miliardy na 46 miliard Kč. Po zapracování připomínek dostane dokument ke schválení vláda.
V roce 2015 bude dopravní resort potřebovat poměrně dost peněz ze státního rozpočtu na kofinancování projektů spolufinancovaných z evropských peněz, uvedl ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna. V tomto roce končí současné programovací období a zároveň se bude rozbíhat nové dotační programy a úřad proto bude potřebovat peníze na finanční spoluúčast na projektech z obou programů.
Z národních zdrojů se počítá s minimální částkou 41 miliard Kč ročně tak, aby se při spolufinancování evropských projektů ročně investovalo uvedených 70 miliard Kč. Pokud se například na kamionovém mýtném nebo na dálničních kuponech vybere méně peněz, bude ministerstvo žádat ve formě dotace o doplatek do zmíněných 70 miliard ze státního rozpočtu, dodal Sosna.
Nejdražšími silničními projekty, se kterými ministerstvo do roku 2023 počítá, je oprava dálnice D1. Ta by v plánovaném úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou měla vyjít na 14,8 miliardy a hotová by měla být nejpozději v roce 2022. Na 11,6 miliardy Kč má vyjít pražský obchvat Běchovice – dálnice D1, s jehož stavbou se počítá v letech 2017 až 2021. Mezi roky 2015 a 2018 má vzniknout úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta za zhruba 11 miliard Kč. Navazující úseky ve směru na Vysoké Mýto a Litomyšl se mají připojit do roku 2021 a vyjít na skoro 20 miliard Kč.
K největším připravovaným projektům na železnici patří modernizace trati mezi Brnem a Přerovem v Úseku Blažovice – Nezamyslice na dvojkolejnou trať pro maximální rychlost 200 kilometrů v hodině za 24,2 miliardy korun. Ta by měla být hotová v roce 2023. Přes 20 miliard Kč má stát projekt modernizace železničního uzlu v Brně a výstavba nového nádraží, který chce ministerstvo dopravy realizovat v letech 2018 až 2023.
Na vodních cestách je největší plánovanou investicí splavnění dolního toku Labe u Hranic s Německem, kde má vzniknout kontroverzní stavba plavebního stupně v Děčíně. Ten by se podle dopravního ministerstva měl stavět mezi roky 2018 – 2021 a vyjít na čtyři miliardy Kč.
(čtk)