JUDr. Daniela Kovalčíková pro DN

„Do parlamentních voleb by mohly být přijaty ještě dvě novely“

Česká legislativa prochází v posledních dvanácti letech velmi bouřlivým vývojem: v oblasti dopravy bylo nejprve třeba odstranit právem chráněné monopoly a liberalizovat přístup na dopravní trh, dnes je zase nutné české zákony a normy sladit s právem Evropských společenství. Přestože se v posledním roce kritika odborné dopravní veřejnosti snesla hned na tři zákony – zákon o provozu na pozemních komunikacích, zákon o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců v dopravě a v posledních týdnech i na zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel – je podle názoru vrchní ředitelky odboru legislativy ministerstva dopravy a spojů JUDr. Daniely Kovalčíkové česká dopravní legislativa na vstup země do Evropské unie již dnes dobře připravena.
„V současné době dopravní veřejnost velmi kritizuje zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Podle ministra dopravy Jaromíra Schlinga bude nutné nedostatky, jako třeba to, že každoročně musí absolvovat 16 hodin výuky a každé tři roky přezkoušení i řidiči pick-upů, řešit novelou zákona. Je již taková novela připravena? Co obsahuje a kdy by podle vás mohla být projednána a přijata?“
„Už při přípravě prvního návrhu zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel jsme vycházeli z komunitárního práva a předpisů, které k této oblasti tehdy zpracovávalo mi-nisterstvo vnitra. A již v té době vznikl první spor o to, kdo bude pravidelnému proškolování a přezkušování podléhat. Vycházeli jsme ze směrnic Evropského společenství – Směrnice Rady ze dne 16. prosince 1976 o minimální úrovni školení některých řidičů silniční dopravy číslo 76/914/EHS, podle které by školení a zkoušky měli absolvovat řidiči autobusů, vozidel záchranné služby a nákladních vozidel s hmotností nad 7,5 tuny. To se ovšem nelíbilo některým lobbistickým skupinám, které vyvíjely velmi silný tlak na snížení této hranice. Podobně lobbovaly autoškoly i při zpracovávání poslední novely zákona na půdě parlamentu. Nakonec se jim do normy podařilo nižší hranici skutečně prosadit, přestože vládní návrh zákona přesně v souladu s evropskou legislativou obsahoval hranici 7,5 tuny. Nešťastná formulace navíc zapříčinila, že povinnost školení a přezkušování se vztahuje na řidiče všech nákladních vozidel, tedy i dodávek a pick-upů.
Novela, která se bude týkat pouze tohoto jediného ustanovení, je již připravena a je totožná s vládním návrhem zákona. Zatím však není rozhodnuto, zda bude projednávána jako vládní návrh zákona nebo formou poslanecké iniciativy.“
„Valná hromada Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska zase v lednu podrobila kritice zákon o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců v dopravě (viz DN 5/02). Podle tvrzení dopravců nevzalo MDS v úvahu jejich připomínky a za nejasný navíc považují i výklad zákona. Ředitel odboru financí a ekonomiky MDS Jiří Navrátil v této souvislosti uvedl, že přijetí novely před červnovými volbami je nereálné. Jak budete situaci řešit?“
„Zákon o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě vznikal za velmi složitých podmínek, složitějších než u jakéhokoli předchozího zákona. Jednotlivá ustanovení bylo třeba projednat s mnoha skupinami (zaměstnavatelů, zaměstnanců), jejichž zájmy si často odporovaly. Bylo také velmi důležité, aby zájmy zaměstnavatelů a zaměstnanců korespondovaly s komunitárním právem a zákoníkem práce. Komplikaci představovalo i to, že pokud existuje nějaký institut v jednom dopravním oboru, nemůže neexistovat v jiném, a také, že zaměstnanci v odlišných oblastech dopravy musí mít zaručeny stejné pracovní podmínky. Přesto nevím o žádných připomínkách, které by nebyly zohledněny, pokud nebyly v rozporu s ostatními právními normami a komunitárním právem. I v případech, kdy jsme chtěli vyhovět různým profesním zájmům, nastal často problém s tím, že takové řešení nepřipouštěla platná legislativa a zákoník práce.
Žádnou novelu zákona o pracovní době a době odpočinku zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou v dopravě nepřipravujeme.
Žádnou novelu proto nepřipravujeme. Zákon odpovídá komunitárnímu právu a navíc – jak vám potvrdí každý moudrý legislativec – měl by být každý zákon – pokud neobsahuje nějakou fatální vadu – testován v praxi minimálně po dobu pěti až šesti let, aby bylo možné případné problémy přesně identifikovat.“
„Jaké aktuální legislativní normy váš odbor zpracovává v současné době?“
„Projednáváme tzv. malou novelu zákona o civilním letectví a druhou novelu zákona o pozemních komunikacích ve vazbě na koncesní způsob financování, výstavby a provozování dálniční infrastruktury („partnerství veřejného a soukromého sektoru“). Dále zpracováváme podklady pro další novelu zákona o civilním letectví zejména ve vztahu k infrastruktuře a zahajujeme práce na novele zákona o telekomunika­cích.“
„Můžete se k těmto novelám vyjádřit konkrétněji?“
„Připravená malá novela zákona o civilním letectví prošla komisemi Legislativní rady vlády a čeká na projednání ve vládě. Tato novela je podle mého názoru velmi významná, protože novým způsobem upravuje služby při odbavovacím procesu na letišti, nově je reguluje, nediskriminačním způsobem vymezuje práva přístupu různých subjektů do této oblasti a otvírá ji konkurenci. Současně novela upravuje zřízení Úřadu pro šetření leteckých nehod a svým obsahem tak význam-ně zasahuje do oblasti civilního letectví.
Další novela zákona o civilním letectví se bude týkat především transformace a následné privatizace letišť v České republice
Novela zákona o pozemních komunikacích je svým obsahem rovněž velice zajímavá, protože navozuje a pokouší se nově upravit koncesní způsob výstavby a provozování dálnic tím, že stanovuje pravidla takového provozování a zejména že vymezuje náležitosti smluvních dokumentů. Tuto novelu schválila vláda a teď již čeká na první projednání v parlamentu.
Další novela zákona o civilním letectví, na které jsme již také začali pracovat, se bude týkat především transformace a následné privatizace letišť v České republice – s ní totiž zákon přijatý na počátku 90. let nepočítal.
V oblasti telekomunikací je přijato zcela nové nařízení, které bychom měli zohlednit v zákoně o telekomunikacích. Kromě toho by měl platný zákon reagovat na připravované směrnice ES, které jsou těsně před schválením.“
„Myslíte si, že se tyto novely podaří přijmout ještě do červnových parlamentních voleb?“
„Doufám, že první dvě zmiňované novely – zákona o civilním letectví a zákona o pozemních komunikacích – by ještě mohly být schváleny. Pokud ovšem nebude malá novela zákona o civilním letectví přijata v prvním čtení, nemá už na přijetí v dnešním parlamentu šanci. Pokud jde o zákon o pozemních komunikacích, mám signály, že k jeho přijetí se poslanci staví vstřícně. Myslím, že v tomto případě nehrozí, že by se projednávání zablokovalo.
Ostatní novely bude projednávat a přijímat už nově zvolený parlament.“
„Ředitelka odboru plavby a vodních cest Magdalena Konvičková se nedávno zmínila o tom, že by se měla připravovat novela zákona o námořní plavbě. V jaké fázi se novela nachází?“
„Platný zákon o námořní plavbě je soustředěn na podmínky provozování námořní plavby pod státní vlajkou České republiky, námořní obchodní lodě, námořní jachty a námořní rej-střík a při projednávání v parlamentu doznal značných změn. V České republice se totiž velmi rozšířila oblast jachtingu a při schvalování tohoto zákona se opět projevil velmi silný lobbying. Jachtaři si prosadili liberálnější, méně regulující přístup k tomuto oboru. A to pravděpodobně paní ředitelka Konvičková považuje za slabinu zákona a chtěla by proto pravidla regulace opět zpřísnit. Novela námořního zákona tedy ano, ale opět až po parlamentních volbách.“
„Jak hodnotíte úroveň legislativy v oblasti dopravy v ČR? Je v tomto směru Česká republika připravena na vstup do Evropské unie?“
„Přestavba dopravního práva probíhala ve dvou vlnách. Už na začátku 90. let – ještě za ministra Jana
Stráského – jsme se inspirovali komunitárním právem a zohledňovali normy Evropského společenství. V první vlně jsme se soustředili na odstranění monopolů, které tehdy existovaly v každém oboru dopravy, a na vytvoření volné soutěže. V komunitárním právu jsme tehdy viděli především nadmíru liberalizace a právo přístupu dopravců na trh. Vůbec jsme nevnímali, že liberalizace v přístupu na dopravní trh je doprovázena i velmi silnou a přísnou regulací z centra.
Ve druhé vlně, která byla ještě daleko těžší než ta první, jsme proto do každého zákona museli znovu implantovat systém přísné regulace přístupu na trh a kontroly, což bylo velmi nepopulární. Při ‚screeningu‘ v Bruselu jsme pak velmi dobře obstáli, protože v rámci druhé vlny jsme zároveň zohledňovali a plně transponovali evropské právo do českého systému.
Česká doprava je v oblasti legislativy na vstup do Evropské unie připravena
Myslím si, že česká doprava je v oblasti legislativy na vstup do Evropské unie připravena. Nejsem si vědoma žádných zásadních problémů. Musíme však neustále sledovat vývoj v Evropě, protože i v Evropské unii jsou stále přijímány nové normy, které je nutné monitorovat, a zjišťovat, zda je česká legislativa zohledňuje.“

Martina Novická 

spinner