16. října 2008
Světová hospodářská krize postihne v České republice především malé a střední podniky orientované na export, které nebudou schopny rychle restrukturalizovat výrobu. První známky krize již české průmyslové firmy pociťují, zasaženi jsou především dodavatelé automobilek. Minulý týden to uvedl ředitel útvaru hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Boris Dlouhý.
„Jak velké budou dopady krize, ukáže nejbližší doba. Osobně se domnívám, že to bude jasné na přelomu roku,“ uvedl Boris Dlouhý. To, že se snižuje poptávka, je podle něj zatím jediný přímý dopad krize. Předpokládá však i zhoršení přístupu firem k úvěrům. Krizi podniků může navíc prohloubit případné další posílení české koruny.
„Nebylo by správné jmenovat odvětví, kterých se to nejvíce dotkne, protože se to dotkne průmyslu jako celku,“ uvedl Boris Dlouhý. Problémy s odbytem na západě však již hlásí automobilky a jejich dodavatelé, kteří tvoří páteř českého průmyslu. Například Škoda Auto oznámila na poslední říjnový týden zastavení výroby. Výrobu omezí také kopřivnická Tatra.
Krize se zřejmě dotkne nejen automobilek, ale i celé řady jejich dodavatelů. Například výrobce gumového těsnění pro automobily Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku již začal kvůli poklesu prodeje automobilů propouštět.
Zpomalování průmyslové výroby se podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe přímo úměrně dotkne silničních dopravců. Jako konkrétní příklad uvedl právě snižování výroby některých automobilek, na jejichž zakázkách je část dopravních firem existenčně závislá. „Když tyto firmy budou méně vyrábět, budou dopravci méně vozit a méně vydělají,“ řekl.
(čtk)Dálnice D3