Roland Zsilinszky (Roland Berger) pro DN

Dopravci budou stále více vyžadovat komplexní služby

Dopravci budou stále více vyžadovat komplexní služby

Nejistota vyplývající ze současné hospodářské situace vyvolává velký tlak jak na automobilové výrobce, tak i na jejich dealery a dodavatele. Podle listopadové prognózy mezinárodní poradenské společnosti Roland Berger pro ně bude nastávající období velmi obtížné. Na aktuální výhled trhu užitkových vozidel jsme se zeptali principala pražské kanceláře Roland Berger Rolanda Zsilinszkého.

Jak se bude podle vás vyvíjet trh užitkových a nákladních vozidel v krátkodobém horizontu několika příštích měsíců, ať už z hlediska počtu prodaných vozidel, obchodních marží nebo strategie jednotlivých dovozců?

„Je to segment, který závisí do značné míry na hospodářském cyk-lu. Dopravci momentálně neprožívají nejlepší časy a předpokládám, že boj o ně bude velmi silný. Takže se dají očekávat speciální a agresivní prodejní rabaty především pro zákazníky, kteří budou odebírat více vozidel. Důležité pro zákazníky bude také financování vozidel, které bude muset být ve většině případů zajištěné prodejcem.“

Jaké hlavní trendy očekáváte v oblasti dealerské sítě a poprodejních služeb? Jaký je podle vašeho názoru současný stav prodejního a servisního zázemí hlavních výrobců v České republice a na Slovensku?

„Dealerská síť zůstane dominantně v rukou výrobců, což je jeden ze základních rozdílů v porovnání s trhem osobních automobilů. Myslím, že prodeje a servisní zázemí jsou v současnosti dostačující a není třeba dodatečně etablovat další dealery nebo otevírat nová servisní centra.“

Jak se bude dále vyvíjet postavení fleetových zákazníků a jak jim budou automobilky vycházet vstříc?

„Myslím, že fleetoví zákazníci budou vzácní a jejich postavení na trhu se bude posilovat. Nákladní doprava možná patří k nejméně konsolidovaným odvětvím, kde malé rodinné firmy do pěti nákladních vozů dominují trhu.“

Na co by se měli výrobci a jejich dealeři do budoucna dále zaměřit?

„Výrobci se budou muset zaměřit na poskytování komplexních služeb – od prodeje přes servis, financování, správu fleetů až po odkup ojetých vozů. Dopravní firmy budou vyžadovat rozšířené služby a řešení šitá na míru. Je to jeden z klíčových megatrendů, který jsme identifikovali v naší letošní studii zaměřené na nákladní přepravu (viz rámeček vpravo, pozn. red.).“

Předpokládáte do budoucna rozevírání nůžek mezi západní částí kontinentu a východní Evropou? Nebo významnější nerovnosti ve vývoji trhu jednotlivých zemí regionu CEE?

„V rámci Evropy neočekáváme výraznější rozdíly. Rozdíly ale lze sledovat a očekávat mezi rozvinutými a rozvíjejícími se trhy. Výrobci na rozvíjejících se trzích (například v Rusku či Číně) kontinuálně zlepšují své produkty na základě komponent a konceptů ze západu. Právě na rozvíjejících se trzích lze očekávat rostoucí počet aliancí mezi místními výrobci a výrobci ze západních trhů.“

Jaké budou podle vašeho názoru hlavní směry vývoje globálního odvětví výroby nákladních vozidel? Do jaké míry si evropští výrobci budou schopni uhájit své dosavadní pozice?

„Jedním z klíčových trendů, které lze očekávat, bude vytváření aliancí a konsolidace mezi jednotlivými hráči s cílem snížit nutné investice ve vyostřující se konkurenci. Dojde ke spolupráci ve vývoji vozů, licencování výroby i v prodejních aktivitách. Tyto aliance se budou především zaměřovat na rozvíjející se trhy."

Jakou budoucnost před-povídáte českým výrobcům a subdodavatelům (AVIA, TATRA, nástavbáři, subdodavatelé at­p.)?

„Stejně jako ostatní hráči budou i tito muset obstát v náročném konkurenčním boji, který nebude lehký. V nejbližší budoucnosti to bude boj o snížení nákladů. Každopádně musí zůstat inovativní a reagovat na globální trendy a měnící se požadavky zákazníků. To bude vyžadovat nutné výdaje na výzkum a vývoj.“

(spa)

Megatrendy silniční dopravy do roku 2030 podle Roland Berger

  • Demografické změny a urbanizace: světová populace rychle narůstá a těžiště se přenáší ze západu na rozvíjející se trhy, ale zejména z venkova do měst. Do roku 2030 bude na planetě žít 8,3 miliardy lidí.
  • Vysoce efektivní, tichá nákladní vozidla s nulovými emisemi: změny národních předpisů donutí výrobce dále snižovat emise CO2 i další exhalace. Na místní úrovni bude řada obcí zavádět zcela bez-emisní zóny. Logistické společnosti a jejich zákazníci se ještě více zaměří na snižování emisí a zakládání „zelených“ flotil, aby se v očích zákazníků odlišili od konkurence. Lze očekávat požadavky na snížení spotřeby až o 30 procent oproti současnému stavu. Dopravci budou vyžadovat také rozšířené služby a řešení šitá na míru.
  • Úplná transparentnost flotil: úplný přehled o vozidle, hustotě dopravy, trase a řidiči vyústí ve zvyšování bezpečnosti a výkonnosti. Vozidla budou komunikovat mezi sebou a stanou se součástí monitorování dopravních toků. Dokonalý přehled o pohybu jednotlivých vozidel zvýší výkonnost poskytovatelů logistických služeb, omezí počet prázdných jízd a sníží náklady.
  • Mýtné a regulace dopravy: podíl mýtných a dalších poplatků se zvýší ze současných asi 10 na 15 až 25 procent. To dopravce přinutí hledat úspory v jiných oblastech.
  • Doprava bez dopravních nehod: ve většině regionů lze očekávat další zpřísňování legislativy v zájmu vyšší bezpečnosti provozu. Automobilky budou hledat všechny dostupné technické prostředky ke zvyšování pasivní i aktivní bezpečnosti. Stále více se budou prosazovat i systémy elektronického řízení dopravy.
  • Zvyšující se konkurence: trh ovládnou megalogistici, kteří budou zaměstnávat subdodavatele služeb silniční dopravy. Konkurence mezi nimi se bude dále zvyšovat stejně jako tlak na snižování marží podél celého logistického řetězce. To bude mít dopad i na průmysl výroby užitkových vozidel.

Zdroj: Kamionová doprava 2030, Analýza šesti megatrendů a jejich dopadů na průmysl výroby užitkových vozidel. Studie Roland Berger z července roku 2012 založená na dotazování 50 expertů z 12 zemí.

spinner