Krize v dopravě

Dopravci mají méně zakázek, řidiči jsou bez práce

Dopravci zřetelně pociťují dopady globální krize. Výjimkou není ani pokles jejich zakázek až o polovinu, tedy i výrazně nižší tržby. Dopravci se často ještě nestihli vzpamatovat z předchozího období poznamenaného silnou korunou a drahou naftou a už musejí znovu přistupovat k nejrůznějším úsporným opatřením. Prodej nákladních vozidel dramaticky klesl a stovky řidičů jsou bez práce. Ještě před dvěma lety jich přitom v České republice chybělo až dvacet tisíc.

Například na Vysočině se nákladním dopravcům za poslední rok snížil objem zakázek až o polovinu. Objednávek ubylo v České republice i za jejími hranicemi, nyní je situace ještě tíživější kvůli dovoleným. Rostoucí konkurence v oboru se projevuje poklesem cen, navíc se zhoršuje platební morálka zákazníků. Mnohé dopravní firmy již část kamionů odstavily, několik menších dopravců skončilo úplně.

Situaci dokreslují i údaje Svazu dovozců automobilů, podle něhož se prodej nových nákladních vozidel kvůli ekonomické krizi v prvním pololetí propadl o 55 procent na 2544 vozidel. Nejvýraznější byl pokles právě v kategorii tahačů, kterých dopravci nakoupili jen 780 oproti téměř 2500 ve stejném období loňského roku.

Nelítostný konkurenční boj ničí silniční dopravce například i v Libereckém kraji. Většina z nich je ve ztrátě a netroufá si odhadnout, kdy se jejich situace zlepší a zda nakonec dlouhotrvajícímu silnému tlaku nepodlehnou. Úřady práce evidují v regionu 1415 řidičů bez práce, ve srovnání s počátkem roku zhruba trojnásobek. Na jedno volné místo tam připadá 49 uchazečů.

Řada dopravců ukončila činnost

Úsporná opatření často vrcholí propouštěním a prodejem části vozového parku. „Firmy zaznamenaly pokles zakázek o 15 až 20 procent. Každá firma je na tom trochu jinak. Ta, která má zaplacená auta, se s tím nějakým způsobem vyrovnává. Pro ty, co nemají, je to horší,“ řekl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Dodal, že v celé republice ukončilo v červnu činnost přes sto ze zhruba dvou tisíc členů sdružení.

V Ústeckém kraji někteří dopravci nechávali v minulých měsících odstavená vozidla a řidiče s náhradou části mzdy doma. K poklesu tržeb vedl nejen nižší počet zakázek, ale i nižší ceny za dopravu. „Propad za pololetí je ještě hlubší, než jsme na začátku roku očekávali. Co se týče tržeb, šli jsme dolů v podstatě zhruba o čtvrtinu. Co máme možnost vysledovat u spřátelených firem, jde o průměr v celém sektoru,“ řekl vedoucí marketingu děčínské firmy Bohemia Cargo Michal Svoboda.

Ceny za přepravu výrazně klesly

„Nákladů je přes prázdniny velmi málo. Vozíme všechno. Ceny za přepravu meziročně klesly až o 25 procent,“ řekl Josef Macháček z dopravní firmy z Chotěšova u Plzně. Podle něj je na trhu stále přetlak dopravců. Navíc současně rostou jejich náklady, například po lednovém silném zdražení mýtného v Německu. Speditéři i výrobci objednávají odvoz menších nákladů, dopravce jich musí složit do kamionu více.

Čeští silniční dopravci od ledna do března přepravili 60 milionů tun zboží, tedy asi o čtvrtinu méně než loni. Podle statistik ministerstva dopravy je to nejhorší čtvrtletní výsledek za poslední léta. Dopravci nečekají lepší čísla ani za další dva kvartály; domnívají se, že v některých aspektech bude situace možná ještě horší. (čtk)

spinner