29. září 2013
Volební kampaně se v poledních letech vždy nějakým způsobem dotkly i silniční dopravy. Sdružení ČESMAD Bohemia po těchto zkušenostech samo v předstihu sestavilo stručné teze k aktuálním problémům v silniční dopravě, které je třeba urychleně řešit.
„Blížící se kampaň pro předčasné volby do Poslanecké sněmovny se jistě bude věnovat i otázkám silniční dopravy. Bohužel se stejnou jistotou můžeme očekávat řadu nereálných a populistických slibů a návrhů, pohříchu vznikajících s minimální znalostí této složité problematiky,“ uvedl na začátku září mluvčí sdružení Martin Felix. Jako příklad uvedl v první řadě návrhy Zelených zkracující týdenní pracovní dobu v silniční nákladní dopravě na čtyři a půl dne, což by podle něj paralyzovalo český průmysl i obchod a fatálně poškodilo konkurenceschopnost České republiky.
„Stejně tak bychom rádi předešli vzájemnému trumfování politických stran nabízejících na všechny neduhy lék v podobě rozšiřování a zdražování elektronického mýta. Připomeňme jen, že roční výběr mýtného ve výši něco přes osm miliard Kč představuje zhruba stejnou sumu, o kterou přichází stát jen na daňových únicích při prodeji pohonných hmot,“ dodal Martin Felix.
Následující teze, které dopravci sami sestavili, jsou podle mluvčího výčtem skutečných problémů, na něž se mohou zaměřit všechny politické strany, které doopravdy usilují o zlepšení fungování tohoto strategického odvětví.
Infrastruktura
Dobudování páteřní infrastruktury je pro Českou republiku nezbytností. Prioritou je alternativa k D1 v linii I/35, napojení na Rakousko a D8. Nutné je řešit katastrofální nedostatek udržovaných parkovišť a odstavných míst pro kamiony, což je problém nejen pro výkon odpočinku řidiče, ale i pro kontrolní orgány. Velký počet mostů je v havarijním stavu. Stát musí stimulovat rozvoj kombinované dopravy podporou rozšiřování a budování veřejných překladišť. Finance musí být poskytovány pouze životaschopným projektům, kde bude zajištěn nediskriminační přístup k této infrastruktuře. Klíčovým problémem je zajistit dlouhodobé financování infrastruktury z národních zdrojů, což lze především zvýšením podílu spotřební daně do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Zpoplatnění infrastruktury
V roce 2014 bude nutné rozhodnout o sazbách mýta od roku 2015. Dopravci preferují podporu nákupu vozidel Euro 6, ale ne za cenu, že se dramaticky zvýší sazby pro vozidla Euro 5, kterých bude v té době v mýtném systému naprostá většina. Sazby musí být stanoveny v dostatečném předstihu, aby na jejich změny mohli dopravci včas reagovat jednáním se zákazníky. Jakékoliv rozšiřování mýtného systému musí být podloženo analýzou efektivity tohoto kroku. Regulační funkce mýta se podle dopravců v České republice nikdy nepotvrdila, zejména kvůli neexistenci alternativních tras.
Veřejná doprava
Hlavním tématem je efektivita vynakládání veřejných prostředků. Podle údajů ministerstva dopravy činila v roce 2011 průměrná dotace na jeden kilometr na železnici 102 Kč, zatímco v autobusové dopravě jen 17 Kč. Z toho jednoznačně vyplývá, že všude, kde stejnou službu může poskytnout autobus, je velkorysé dotování železniční dopravy plýtváním a vyhazováním veřejných prostředků.
Státní odborný dozor
V praxi se výkon dozoru podle dopravců v jednotlivých regionech liší. Kromě nejednotného uplatňování předpisů není kontrola vždy dostatečně efektivní, například celní správa při kontrole mýta nekontroluje u zahraničních vozidel přepravní povolení, doby řízení a další povinnosti. Vzhledem k neexistenci kontrol na vstupu mají zahraniční dopravci možnost provozovat v ČR přepravy neoprávněně. Nejasné je i trestání za přestupky, v některých případech nepřiměřeně přísné. Samostatným tématem je i nedostatečná kontrola činnosti STK.
Volební kampaně se v poledních letech vždy nějakým způsobem dotkly i silniční dopravy. Sdružení ČESMAD Bohemia po těchto zkušenostech samo v předstihu sestavilo stručné teze k aktuálním problémům v silniční dopravě, které je třeba urychleně řešit.
Nedostatek řidičů
V příštích letech bude patrný především nedostatek řidičů v autobusové dopravě a MHD. Velké procento řidičů je starší 50 let. Získání profesního osvědčení řidiče je nákladné a brání zvyšování počtu řidičů. Stát může podporou v této oblasti částečně i řešit problém nezaměstnanosti.
Spotřební daň z PHM
Zvýšení spotřební daně z nafty se v ČR projevilo prokazatelně negativně. Snížení spotřební daně o zhruba dvě Kč na jeden litr by podle Sdružení ČESMAD Bohemia zajistilo nejen návrat tankování tuzemských i zahraničních dopravců a minimálně stejný nebo vyšší výběr spotřební daně, ale i snížení přepravních nákladů českých výrobních firem. V neposlední řadě by nižší ceny pohonných hmot pomohly i tuzemským motoristům.
Opožděné platby
Velkým problémem v silniční dopravě jsou opožděné platby a špatná vymahatelnost práva. Dopravce je v platebním řetězci posledním článkem a trpí často přenesenou platební neschopností od svých zákazníků. Stát by se měl zasadit o důsledné uplatňování závazných lhůt splatnosti daných směrnicí EU o postupu proti opožděným platbám, píše se v návrhu předvolebních tezí pro politické strany Sdružení ČESMAD Bohemia.
(lan)