IRU

Dopravci podporují průmysl v úsilí o další snižování emisí CO2

Dopravci podporují průmysl v úsilí o další snižování emisí CO2

Experti ve službách státních a regionálních úřadů, automobilky i provozovatelé silniční nákladní dopravy hledají možnosti, technologie a rámcová pravidla, která by dokázala dále omezit emise CO2 v silniční nákladní dopravě. Podle názoru dopravců by vlády měly učinit vše pro vylepšení dopravní infrastruktury, propagovat alternativní zdroje energií a na mezinárodní úrovni umožnit využití větších a těžších nákladních souprav.

Společná konference Mezinárodní silniční unie IRU a Svazu německého automobilového průmyslu VDA, která se uskutečnila na konci září v rámci 63. ročníku mezinárodního veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru, se nesla pod mottem Snižování emisí CO2 v silniční nákladní dopravě – trendy, technologie a dopravní politika.

Prezident IRU Janusz Lacny ve svém příspěvku na konferenci uvedl, že „v uplynulých dvaceti letech se podařilo silniční nákladní dopravě výrazně snížit emise škodlivin až o 98 procent. Sektor se nyní musí vypořádat s poslední velkou výzvou – snížením emisí CO2. Iniciativa IRU 30/30 počítá s celosvětovým poklesem emisí CO2 v silniční nákladní dopravě o 30 procent do roku 2030“.

Účastníci konference dále poukázali na skutečnost, že v globálním měřítku se na emisích CO2 podílí doprava jako celek 30 procenty, ale samotná silniční nákladní doprava pouhými třemi procenty.

Výkonný ředitel Svazu německého automobilového průmyslu VDA Klaus Bräuning při zahájení konference zdůraznil snahu automobilek vyvíjet technologie ohleduplnější k životnímu prostředí. „Výrobci intenzivně pracují na snižování emisí CO2 u nových vozidel. Automobilky si samy kladou ambiciózní cíle při dosahování nových řešení. Není však možné, aby jejich úsilí srážely nerealistické požadavky. Nejekologičtější vozidla by nedokázali zákazníci zaplatit. Obměna zastaralých a ‚špinavých’ vozových parků za nová a ‚čistší’ vozidla musí proběhnout rychle, ale nejde naráz, protože není ufinancovatel­ná,“ uvedl.

Klaus Bräuning připomněl, že u nákladních vozidel více než u osobní automobilové dopravy z hlediska snižování emisí záleží na způsobu užívání – zatížení vozidla, hmotnosti a nasazení. „Evropská komise by proto neměla stanovovat striktní plošná kritéria. Mnohem užitečnější je přihlížet k ekonomické a technické realitě,“ řekl.

Doporučení vládám jednotlivých zemí

Účastníci reprezentativní konference doporučili národním vládám, aby se zaměřily na zlepšování silniční infrastruktury a dopravní politiky, které by efektivně přispěly ke snižování spotřeby pohonných hmot, a tím i emisí CO2. Vlády by podle nich měly rovněž podporovat alternativní paliva a trvale udržitelné zdroje energie pro lehká užitková vozidla. V neposlední řadě by pak měly být vyvinuty mezinárodní harmonizované právní standardy umožňující co nejširší nasazení modulárního konceptu, tedy delších a těžších nákladních silničních souprav, které sektor silniční nákladní dopravy považuje za nejefektivnější řešení pro rozvoj multimodální dopravy při současném radikálním snížení emisí CO2 ze silniční dopravy.

EU čeká nejspíš stagnace

IRU minulý týden dále informovala o vývoji indikátorů, které průběžně vypočítává na základě přepravených tun zboží a registrací nových vozidel. Poslední údaje podle ní naznačují, že zatímco v rámci euroasijského regionu lze očekávat nárůst HDP, Evropská unie se musí připravit spíše na stagnaci.

n www.iru.org

spinner