27. prosince 2012
PRAHA (27.12.) – Občanská neposlušnost, ke které vyzývalo sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia, se nekoná. Koncem října sdružení vyzvalo dopravce, aby neplatili několik let staré nedoplatky na mýtném, které po nich vymáhá Ředitelství silnic a dálnic kvůli údajným chybám, které se ve vyúčtování požadovaných plateb vyskytovaly.
„Dopravci nedoplatky platí standardním způsobem,“ řekl ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Václav Nestrašil. Podle ČESMADU část dopravců nezaplatila a chystá žaloby. „Vzhledem k výzvám k neplacení nedoplatků na mýtném, které toto sdružení zaslalo svým členům, jsme do dnešní doby nezaznamenali žádné zásadní změny v úhradách dlužného mýtného," doplnila vedoucí dohledu nad elektronickým mýtem Hana Hellová. Podle ŘSD je to důkazem toho, že dopravci výzvu neuposlechli právě proto, že důsledky v podobě správního řízení by kvůli nezaplacenému mýtnému nesli oni a nikoliv sdružení.
Podle generálního tajemníka ČESMADU Bohemia Martina Špryňara jde u starších nedoplatků o tak malé částky, že se zastavení plateb od části dopravců nemuselo na celkové sumě nijak výrazně projevit. Připustil, že někteří dopravci nedoplatky v řádu stokorun raději zaplatili, část ale nezaplatila a chystá žaloby na ŘSD. Ty však musí každý dopravce podat sám za sebe a navíc se soudní spory mohou táhnout i několik let.
ČESMAD neuspěl ani se stížností k Ústavnímu soudu, od kterého sdružení chtělo vydat rozhodnutí, zda při sporech státu s dopravci jde o veřejnoprávní vztah, nebo soukromoprávní vztah. Mezi těmito kategoriemi je rozdíl v tom, co si může ŘSD vůči dopravcům dovolit, zdůvodnilo sdružení podání žaloby. „Bohužel senát (Ústavního soudu) nám to zamítl, respektive to ani neřešili s odůvodněním, že jsou to bagatelní spory a že jim nepřísluší o tom rozhodovat," uvedl Špryňar.
Chyby v rozesílaných upomínkách podle ČESMADU vznikly například tak, že mýtný systém automaticky dopočítal částku za úseky, kdy se palubní jednotka nespojila s mýtnou branou. To ale nemuselo nastat kvůli chybě jednotky, ale například tím, že dopravce placený úsek ve skutečnosti neprojel. Vlna výzev, kterou ŘSD prostřednictvím najaté advokátní kanceláře v říjnu rozeslala, měla údajně obsahovat až poloviční chybovost.
Kromě chybovosti si dopravci dlouhodobě stěžují na to, že ŘSD nedoplatky vymáhá s několikaletým zpožděním. S tím by ale podle Nestrašila měl být brzy konec. Do konce roku chtělo ŘSD rozeslat výzvu k doplacení mýtného za rok 2011. Kvůli potížím s registrem vozidel ale dosud tato vlna výzev poslaná nebyla, uvedlo ředitelství.