25. května 2014
Ministerstvo dopravy má příští rok ušetřit jen 2,5 miliardy. Předpokládá to změněný návrh státního rozpočtu. Původně škrty oproti letošnímu hospodaření činily přes osm miliard Kč. Jen ze státního rozpočtu (bez peněz z Evropské unie a dalších dotací) má doprava hospodařit se 27,8 miliardy Kč.
Proti původnímu návrhu, který dopravnímu resortu navrhoval snížit dotaci z národních zdrojů o více než osm miliard Kč, se postavil ministr dopravy Antonín Prachař. Podle něj seškrtání národních peněz ohrožovalo dočerpání nabízených evropských dotací a upozornil, že by mohlo vést i k zastavení už zahájených staveb. Větší část peněz – 18 miliard Kč – by měla přes účty ministerstva dopravy směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jehož prostřednictvím se financují stavby a opravy silnic, železnic a vodních cest. Podle ředitele fondu Tomáše Čočka ale ani tyto prostředky nebudou stačit na spolufinancování staveb, na které přispívá Evropská unie a které tvoří drtivou většinu rozestavěných projektů v infrastruktuře.
Pokud by se navíc měly vyčerpat nabízené dotace bez toho, aby se část peněz určená pro stavby v Česku měla vracet zpět do unijního rozpočtu, bylo by třeba napřesrok financovat stavby za 85 miliard Kč, doplnil Tomáš Čoček. Projekty, za které by se peníze daly utratit, jsou podle Tomáše Čočka připraveny zejména na železnici. Chybějí ale peníze pro tuzemskou finanční spoluúčast na těchto stavbách. O více než 13 miliardách bude podle něj fond dále jednat s ministerstvem financí. Tyto peníze totiž fond nemusí získat hned. Potřeba budou až v průběhu příštího roku, až se ukáže, kolik projektů se podaří skutečně realizovat. Změnit se mohou i další příjmy státního fondu z dálničních známek, mýtného, silniční daně nebo minerálních olejů. Ty tvoří pohyblivou součást rozpočtu fondu a jejich výše závisí na konečném výběru poplatků.
Kromě peněz určených SFDI a jeho prostřednictvím pro potřeby dopravní infrastruktury hospodaří ministerstvo s penězi určenými přímo do kapitoly ministerstva dopravy. Z těchto peněz resort dotuje kupříkladu dálkovou železniční dopravu a pokrývá ztráty dopravcům za státem nařízené slevy na jízdném.
(čtk)