31. července 2003
Nárůst, ale z mezinárodního hlediska stále jen omezená konkurenceschopnost – tak lze charakterizovat vývoj sektoru dopravy na Ukrajině v loňském roce. Podniky i svazy pokládají za největší slabinu vlády nesystematičnost dopravní politiky; podle jejich názoru jí chybí především zákony a nařízení, které by po vzoru jiných států dokázaly ochránit domácí firmy před nekalou konkurencí ze zahraničí.
Podle údajů ukrajinského statistického úřadu se loni objem přepravy ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o 1,3 procenta na 770,1 miliónu tun. Přepravní výkony vzrostly o 3,3 procenta na 398,1 miliardy tunokilometrů.
Silniční doprava: chybí investice
V silniční dopravě plných 90 procent výkonů vytvořily zahraniční dopravní firmy se specializovanými vozidly. Ukrajinské spedice nadále nemohou vzhledem k nedostatku vlastního kapitálu investovat do modernizace vozového parku. Domácím podnikům tak chybí speciální nákladní vozidla a návěsy, zejména pro přepravu tekutých produktů a nebezpečných věcí všeho druhu, osobních automobilů, oděvů, tabulí skla a jiného křehkého zboží, květin, čerstvých potravin a dalších komodit vyžadujících temperovaný prostor.
Očekávané přímé zahraniční investice do průmyslu a také do sítě supermarketů, hypermarketů a podobných velkoplošných prodejen podle ukrajinských silničních speditérů přinesou dopravnímu odvětví výrazné oživení. Budoucnost podle nich bude mít především regionální distribuce na bázi smluvní logistiky.
Námořní doprava: desetkrát nižší tonáž než v roce 1990
Ukrajinské loděnice pracují převážně na zakázku zahraničních rejdařství. Ukrajina nemá žádné vlastní národní kontejnerové rejdařství. Průměrné stáří domácí obchodní flotily se pohybuje kolem 22 let. Celková tonáž obchodní flotily plující pod ukrajinskou vlajkou je ve srovnání se stavem z roku 1990 (poslední rok existence Sovětského svazu) desetinová. I loni byly odpisy lodního prostoru desetkrát vyšší než nově zprovozněná tonáž.
Podíl ukrajinských námořních rejdařství na exportním trhu země se – měřeno přepravenou tonáží – pohyboval kolem devíti procent. Protože zákon nestanovuje pro domácí zasilatele povinnost preferovat ukrajinská rejdařství a vzhledem k prakticky nulové pomoci ze strany státu nelze vyloučit, že se tento již tak omezený podíl nebude dále snižovat.
Železnice: velmi nízké tarify
Zvýšení státem regulovaných cen v železniční nákladní dopravě k 27. prosinci loňského roku bylo jedním z prvních významných kroků současného ministra dopravy Georgije Kirpy. I když okamžitě narazilo na tvrdou kritiku z mnoha stran, nákladní tarify ukrajinských drah zůstaly i po úpravě ve srovnání s ostatními evropskými železnicemi včetně Ruska na velmi nízké úrovni. Státní železniční správa počítá pro letošní rok s tříprocentním nárůstem objemu přepravy na železnici, v případě tranzitu pak s nárůstem mezi pěti a šesti procenty.
Na počátku února letošního roku byl zahájen provoz ucelených kontejnerových vlaků mezi ukrajinským černomořským přístavem Iljičevsk u Oděsy a litevským baltským přístavem Klajpeda. Překladové železniční terminály pro kombinovanou dopravu jsou ovšem na Ukrajině kapacitně nedostatečné a beznadějně zastaralé. V zemi také chybí speciální vagóny pro přepravu kontejnerů a návěsů. A