21. července 2005
Základní koncepční materiál o rozvoji všech druhů dopravy na území České republiky v letech 2005 až 2013 je na světě. Minulý týden jej schválila vláda. Dokument dopravní politika ČR jednak definuje směry rozvoje dopravy ve střednědobém horizontu, jednak nastiňuje možnosti, jak jich dosáhnout. Podle koncepce nejsou východiska pro další rozvoj dopravy zrovna ideální. Nárůst přepravy je v jednotlivých druzích dopravy nerovnoměrný a silniční i železniční infrastruktura v některých oblastech vykazují nedostatečnou kapacitu. Chybí například napojení všech regionů na kvalitní dálniční síť, neexistuje systémové řešení dopravy ve městech, stávající dopravní infrastruktura je ve špatném stavu a osobní drážní i veřejná linková doprava často poskytují služby s nižší kvalitou, než by odpovídalo standardům počátku jednadvacátého století, konstatuje koncepce. Základními prioritami Dopravní politiky ČR pro další období budou tedy zejména:
o dosažení vhodné dělby práce mezi jednotlivými druhy dopravy; o zajištění kvalitní dopravní infrastruktury; o zajištění financování dopravního sektoru; o zvýšení bezpečnosti dopravy; o podpora rozvoje dopravy v regionech.
Hlavní prioritou zajištění financí Priority v jednotlivých druzích dopravy jsou všeobecně známé – dobudování sítě dálnic a rychlostních komunikací, modernizace železničních koridorů, výstavba plavebních stupňů na Labi, respektive zajištění splavnosti této řeky, a zvýšení kapacity ruzyňského letiště. Samostatnou kapitolou, a možná prioritou číslo jedna, zejména pro zlepšení dopravní infrastruktury, bude nalezení dostatečných finančních prostředků. V letošním roce totiž svou činnost končí Fond národního majetku, který je největším přispěvovatelem do Státního fondu dopravní infrastruktury. Roční příjem tohoto fondu z privatizovaného státního majetku v objemu kolem 20 miliard Kč nenahradí očekávaný výnos z elektronického mýtného ve výši maximálně kolem pěti miliard Kč ročně. Ani dopravní politika však výpadek příjmů z FNM neřeší, pouze konstatuje, že je nutné navrhnout nové právní postavení Fondu dopravy.
Konkrétní data chybí Pokud jde o výstavbu dopravní infrastruktury,
schválený materiál se vyhýbá konkrétním termínům – ne-uvádí
například, kdy by měla být dokončena dálnice D3, která v budoucnu spojí
Prahu s Českými Budějovicemi a česko-rakouskou hranicí. Podle názoru
ministerstva dopravy je to tak v pořádku, protože koncepce nastiňuje pouze
základní směry vývoje. Teprve z těch by měly vyplynout konkrétní
specifické cíle a následně příslušná opatření. V návazných
strategických dokumentech budou řešeny zejména finanční možnosti
realizace dopravní politiky. Na dokument by měl navazovat zejména Generální
plán rozvoje dopravní infrastruktury, který by měl naplánovat dobudování
dnešní sítě dálnic a rychlostních silnic na požadovaný rozsah
2103 kilometrů. Kromě toho potřebuje Česká republika modernizovat
3300 z celkem 6000 kilometrů silnic I. třídy. Nepříznivá situace je
také v oblasti železniční infrastruktury, kde po již započaté
modernizaci páteřních tratí začíná pozvolna i modernizace tratí
regionálních. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek
odhaduje, že pouze na tyto investiční akce by bylo zapotřebí během
následujících let vynaložit přibližně 950 miliard Kč.
Tomáš Johánek (Celý schválený materiál je k dispozici na webových
stránkách ministerstva dopravy. Podrobnější výňatek z dokumentu
přineseme v příštím čísle DN.) www.mdcr.cz