18. prosince 2009
Devět evropských dopravních svazů vyzvalo na konci listopadu předsedu Evropské komise Josého Manuela Barrosa, aby dal dopravní politice nejvyšší prioritu. Připomenuly, že „doprava podle nich hraje klíčovou úlohu v rozvoji evropské ekonomiky, posiluje konkurenceschopnost a vytváří značný počet pracovních míst“.
Signatáři dopisu zastupují podniky silniční, železniční, letecké i námořní dopravy. Evropská komise by podle nich měla prosazovat dynamickou dopravní politiku schopnou řešit řadu současných výzev, ať už z oblasti ekonomiky, životního prostředí nebo sociální problematiky. Cílem dopravní politiky podle nich musí být vytvoření trvale udržitelné a prosperující dopravní infrastruktury pro celou Evropu.
Dokument společně vydaly svazy CER/SEŽ – Sdružení evropských železnic a infrastrukturních společností, Mezinárodní silniční unie IRU, Evropská federace vnitrozemských přístavů EFIP, rejdařské asociace ECSA, EBU a ESO, evropská platforma pro vnitrozemskou plavbu INE, Asociace evropských leteckých společností AEA a Sdružení evropských námořních přístavů ESPO. Podle signatářů musí nová Evropská komise věnovat dopravní politice prvořadou pozornost.
V programu Politické směrnice pro novou Evropskou komisi, který José Manuel Barroso představil letos v červenci, se týká dopravní politiky jediná věta – zmínka o potřebě snížení emisí CO2 v dopravě. „Doprava je přitom páteří evropské ekonomiky, zajišťuje přímo sedm procent celoevropského hrubého domácího produktu a vytváří více než pět procent pracovních příležitostí. Při započtení souvisejících oborů a služeb (údržba, skladování, IT a podobně) se jedná dokonce o hodnoty více než dvojnásobné,“ uvedly v dopise dopravní svazy.
Vedle snižování emisí je v oboru dopravy nastolena i řada dalších důležitých témat, připomenuly dále svazy. Populace na kontinentu stárne a také se stěhuje více do měst, což se odráží jak na struktuře pracovní síly, tak i na provozu a bezpečnosti. Zavádějí se nové technologie, rozvíjí se infrastruktura, vyvstává potřeba harmonizovat technické standardy, aby bylo možné dopravní systémy používat bez ohledu na národní trhy.
Dopis devět dopravních svazů odeslalo předsedovi Evropské komise Josému Manuelu Barrosovi a místopředsedovi Evropské komise a dopravnímu komisaři Antoniu Tajanimu 20. listopadu. Podpisy k němu připojili za IRU Michael Nielsen, za AEA Ulrich Schulte-Strathaus, za CER Johannes Ludewig, za EBU Theresia Hacksteinerová, za ECSA Alfons Guinier, za EFIP Isabele Ryckbostová, za ESO Henk van der Velde, za ESPO Patrick Verhoeven a za INE Karin de Schepperová.
n www.cer.be www.iru.org www.inlandports.be www.ecsa.eu www.ebu-uenf.org www.aea.be www.inlandnavigation.org www.espo.be www.eso-oeb.org