19. února 2009
Zpoplatnění těžkých užitkových vozidel by se mělo odvíjet nejen od úrovně emisí škodlivin a hluku, které vozidla vydávají, ale také od kongescí, k jejichž vzniku přispívají. Vyslovili se pro to minulý týden členové Dopravního výboru Evropského parlamentu, kteří na základě zprávy belgického europoslance Saida El Khadraouiho v prvním čtení projednali nový návrh Evropské komise na změnu směrnice o eurovinětě z roku 1999.
Zástupci všech hlavních politických proudů na zasedání dosáhli dohody o rozsahu „přeúčtovávání externích nákladů“, tedy o tom, co by podléhat zpoplatnění mělo a co už nikoli.
Vyslovili se pro zpoplatnění emisí škodlivin a hluku, ale odmítli například zatím zpoplatňovat emise oxidu uhličitého. S tím sice nepočítá ani návrh Evropské komise, ale s požadavkem na doplnění CO2 na seznam vystoupili někteří poslanci. Argumentovali tím, že nákladní vozidla jsou stejně jako letadla částečně spoluodpovědná za změnu klimatu. Dopravní výbor nicméně nakonec požadavek odmítl.
Proti návrhu na zahrnutí plateb za kongesce se postavili členové poslaneckého klubu Evropské lidové strany (křesťanských demokratů) a Evropských demokratů, podle nichž by to pro dopravce představovalo v této fázi hospodářského cyklu příliš velké zatížení a bylo by to také diskriminační, protože kongesce do značné míry způsobují i osobní vozidla. Poslanci nakonec dospěli ke kompromisu, podle nějž mohou o zpoplatnění užitkových vozidel na kongesce rozhodnout jednotlivé členské země za předpokladu, že obdobně zatíží i další uživatele silniční infrastruktury. Před případným zavedením poplatku musejí ovšem nejprve předložit analýzu plánovaných nákladů a výnosů a vlastní akční plán na opatření v zájmu zmírnění kongescí.
Inteligentní zpoplatňování
Směrnici o eurovinětě doplňuje metoda výpočtu zohledňující emisní třídu vozidla, typ použité komunikace a časové období. Elektronické mýtné systémy budou kalkulovat cenu na základě těchto kritérií.
Připravená metoda výpočtu by měla zajistit, že v případě, že se členské země rozhodnou poplatky vybírat, by měly celkové dodatečné náklady uživatelů silniční infrastruktury vzrůst pouze o tři procenta, jak ukazuje studie dopadů, kterou zpracovala Evropská komise. Silně znečišťující vozidla (emisní třídy Euro 0) by za emise škodlivin platila více, ekologická (Euro 6 a „čistá“) méně nebo vůbec nic. Stejná zásada platí i pro poplatky za kongesce: měly by dopravce motivovat k jízdě mimo špičku.
Vybrané prostředky zpět do „zelené“ dopravy
V přípravě na očekávané budoucí spory s ministry financí se zástupci všech politických klubů shodli na tom, že státy by měly být povinny všechny vybrané prostředky investovat zpět do zlepšování ekologických charakteristik vozidel a vývoje alternativní dopravní infrastruktury.
Na silnicích v horských regionech a hustě obydlených aglomeracích návrh směrnice zavádí speciální zvýšenou sazbu. Její výnos by měl být
využit na výstavbu paralelního dopravního spojení (například dodatečný výnos z alpského úseku dálnice Lyon – Janov by měl sloužit k financování paralelního železničního spojení mezi oběma městy).
Rozšíření na všechny hlavní komunikace a vozidla nad 3,5 tuny
Současná pravidla se vztahují jen na speciálně vyčleněné komunikace mezinárodního významu, které jsou součástí Transevropské sítě (TEN), a na vozidla o celkové hmotnosti nad 12 tun. Podle nového návrhu budou rozšířena na všechny silnice sítě TEN a další komunikace, které obecně zajišťují významný objem mezinárodní silniční nákladní dopravy. Od roku 2012 se budou vztahovat i na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Jednotlivá města budou mít právo uvalit na provoz na svých cestách ještě místní poplatky.
Pravidla nejsou závazná, ale měla by vytvořit společný celoevropský standard pro země, které se poplatky rozhodnou vybírat.
n