14. srpna 2008
Logistická a dopravní společnost C.S. Cargo minulý týden reagovala na nové faktory, které ovlivňují současnou podobu logistického a dopravního trhu v České republice. Jak minulý týden na tiskové konferenci v Praze uvedl generální ředitel společnosti C.S. Cargo Petr Vlček, růst cen pohonných hmot a posilování kurzu české měny se v budoucnu velmi pravděpodobně promítnou do jejich cen pro zákazníky.
„Cena ropy a pohonných hmot tvoří velmi významnou nákladovou položku všech logistických a přepravních firem – zhruba jednu třetinu všech nákladů na přepravu. Její růst tedy silně ovlivňuje podnikání v dopravě v našem odvětví,“ řekl Petr Vlček. „Cena ropy je lineární položkou, která je pouhou součástí logistické služby a měla by být průběžně kontrolována. C.S. Cargo má se svými zákazníky uzavřeny ,naftové doložky‘ a naši klienti vědí, že v zásadě platí i cenu nafty. C.S. Cargo je na další změny cen pohonných hmot díky těmto opatřením plně připraveno. Další růst cen ropy nemůže naši společnost nijak ohrozit,“ dodal Petr Vlček.
Na rozdíl od C.S. Cargo však podle Petra Vlčka řada firem není na současný růst cen pohonných hmot připravena. Předpokládá proto, že situace na trhu neodvratně spěje k bankrotům menších firem, které již nastaly a budou dále pokračovat. „Podle našich odhadů ukončí činnost až třicet procent menších přepravních společností. Tento trend pozorujeme i v ostatních zemích Evropy,“ řekl Petr Vlček.
C.S. Cargo se podle Petra Vlčka nicméně neztotožňuje s protesty sdružení ČESMAD Bohemia na požadavek daňových úlev ze strany státu pro nákladní dopravce (vrácení spotřební daně). Tyto snahy považuje za nepřiměřený nátlak na vládu. „Neschopnost reagovat na cenu pohonných hmot a dohodnout se se zákazníkem je nedostatkem dané společnosti. Hnutí ČESMAD si pouze bere jako rukojmí zákazníky a chrání neúspěšné, s čímž nesouhlasíme,“ řekl Petr Vlček.
Další omezování jízd není ekologické
Se sdružením silničních dopravců se C.S. Cargo naopak shoduje v názoru na návrhy na celoroční omezení jízdy nákladních vozidel, které rovněž nepokládá za smysluplné, ale nehodlá proti nim nijak bojovat. Navrhovatelé podle Petra Vlčka argumentují tím, že tento krok povede ke zlepšení kvality životního prostředí. „S tím nesouhlasíme. Pokud ovšem bude návrh skutečně přijat, C.S. Cargo je na tuto situaci připraveno a současný růst skupiny nebude nijak ohrožen,“ řekl Petr Vlček.
Vedení C.S. Cargo nicméně návrh považuje za značně populistický. Objem zboží, které bude nutné přepravit, se nijak nesníží. V případě prosazení návrhu se dopravní kapacity pouze přesunou do zbylých dní týdne, čímž významně vzrostou nároky na dopravní infrastrukturu (například vyšší počet odstavných parkovišť, který je již nyní nedostatečný) a zvýšení provozu v těchto dnech.
„Podle našich odhadů dojde k nárůstu přepravní kapacity o 21 procent, což povede k nárůstu nákladů v našem segmentu a jejich promítnutí do cen pro zákazníka. V konečném důsledku tak dojde k rozpuštění nákladů do spotřebitelských cen,“ zdůraznil Petr Vlček.
Za skutečně ekologické řešení pokládá Petr Vlček pouze další zpřísňování ekologických norem pro nákladní vozidla. „Takové opatření by vedlo k odsouvání zastaralých kamionů z našich komunikací,“ řekl.
Vstup na kapitálové trhy
C.S. Cargo podle informací z tiskové konference hodlá v souladu se svým dlouhodobým cílem vstoupit na kapitálové trhy. Primární emisi akcií předběžně plánuje na druhou polovinu příštího roku, a to v případě, že v této době budou na trhu panovat příznivé podmínky. Akcie budou pravděpodobně uvedeny na pražskou i varšavskou burzu. Alternativou umístění zůstává i burza v Londýně.
Před svým vstupem na burzu C.S. Cargo hodlá uskutečnit další akvizice firem z logistického odvětví; dvě z nich velmi pravděpodobně již v letošním roce.
Vedle České republiky působí C.S. Cargo na Slovensku, v Maďarsku a Polsku. Pobočky má i v rumunském přístavu Konstanca, slovinském Koperu a polském Štětíně. Nově otevřela zastoupení v Německu a v řádu dní hodlá otevřít pobočku v Moskvě. V loňském roce tržby holdingu C.S. Cargo dosáhly téměř 4,3 miliardy Kč, v letošním roce podle odhadů skupiny její obrat překročí šest miliard Kč. (pat)