2. ledna 2013
Dlouhodobé cíle evropského drážního sektoru pro další snižování ekologické zátěže z železniční dopravy obsahuje nový dokument, který na konci listopadu společně zveřejnily Mezinárodní železniční unie (UIC) a Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury (CER). Železniční sektor v něm dobrovolně vykročil nad rámec požadavků Evropské unie a legislativy jednotlivých členských zemí a zavázal se, že do roku 2020 omezí emise CO2 o 30 procent vůči výchozímu stavu v roce 1990.
Obě asociace dokument přijaly v návaznosti na výroční zprávu Evropské agentury pro životní prostředí TERM 2012 (Transport and Environment Reporting Mechanism), podle níž je doprava v Evropské unii stále odpovědná za tvorbu více než čtvrtiny všech skleníkových plynů. Bílá kniha dopravní politiky Evropské unie stanovila cíl snížit jejich objem v období 1990 až 2050 o 60 procent. Podle zprávy TERM však doprava dokázala v letech 2009 až 2010 omezit produkci skleníkových plynů o pouhá 0,4 procenta, i když spotřeba energie vzrostla jen velmi mírně o 0,1 procenta.
Dokument Moving towards Sustainable Mobility – A Strategy for 2030 and beyond for the European Railway Sector schválili členové UIC a CER jako jednotný rámec pro trvale udržitelný rozvoj železniční dopravy. Nová strategie evropského železničního sektoru zahrnuje čtyři základní oblasti: ochranu klimatu, efektivnější využívání energií, omezování emisí a snižování hlučnosti dopravy. Stanovuje především cíle pro období do roku 2030, dlouhodobě však míří až k roku 2050.
„Železniční sektor se dobrovolně zavázal k větší odpovědnosti za životní prostředí. Je to další důkaz našeho odhodlání budovat moderní, ekologický dopravní systém, který bude velkým přínosem pro hospodářství, společnost i životní prostředí,“ komentoval iniciativu výkonný ředitel CER Libor Lochman.
Celý dokument je zveřejněn na webových stránkách CER.