31. března 2012
PRAHA 31.3. – Drážní úřad zrušil lednové zvýšení poplatku za použití kolejí, se kterým nesouhlasili železniční dopravci. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) měla podle úřadu změnu ohlásit alespoň s ročním předstihem (do prosince 2010), což neučinila. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Definitivní slovo v něm bude mít ministerstvo dopravy. Informoval o tom ředitel úřadu Pavel Kodym. SŽDC oznámila, že proti rozhodnutí podá rozklad.
„Podávali jsme společné podání, ke kterému se připojily České dráhy a ČD Cargo,“ řekl provozní ředitel společnosti Jindřichohradecké místní dráhy Jan Hruška. Zdražení se podle něj týkalo hlavně méně vytížených tratí, kde se cena za projetí vlaku zvýšila z desítek korun na 1200 Kč. Několikanásobně se zvýšila i suma za projeté kilometry. Za takto radikálně vysokým zdražením je snaha SŽDC vytlačit dopravce z tratí, které jsou využívány sezonně, dodal Hruška. Správa železniční dopravní cesty se odvolá na ministerstvo dopravy, uvedl mluvčí společnosti Pavel Halla. SŽDC podle něj vycházela z cenového výměru ministerstva financí a změnu cen prý dlouhodobě avizovala. Zároveň prý dodržela všechny právní náležitosti a podle právního stanoviska SŽDC se roční lhůta na tento konkrétní případ nevztahuje, dodal.
Podle ředitele vnějších vztahů přepravní společnosti AWT Petra Jonáka je dobře, že Drážní úřad uznal argumenty firem, zejména pak požadavek 12 měsíční lhůty. „Kontrakty na následující rok často uzavíráme třeba již v únoru nebo březnu a v tu dobu již musíme znát, za jakých podmínek budeme jezdit a kolik nás bude stát užití kolejí. O lednovém zvýšení jsme se však dozvěděli zcela na poslední chvíli na konci roku, a přitom dopad činil desítky milionů korun,“ řekl. Podle něj by měla začít systematická debata o budoucnosti poplatků, které jsou v současnosti nejvyšší ve střední Evropě.
Poplatky za použití dopravní cesty jsou v ČR podle některých přepravců tak vysoké, že tranzitní vlaky Česko objíždějí přes Polsko, Rakousko nebo Slovensko a v rámci země se zase doprava zboží tlačí na silnice. Struktura poplatků je navíc velmi složitá a pokřivená. Zvýhodňují například nejméně efektivní kusové zásilky nebo penalizují dopravce za nasazení dieselových lokomotiv i na úsecích, které nejsou elektrifikované.