6. prosince 2007
Na posledním Společném zasedání ADN/ADR/RID, které se konalo v září v budově Paláce národů v Ženevě, se začal uzavírat dvouletý cyklus, který přinese změny platné od 1. ledna roku 2009. Jednání se zúčastnili zástupci 25 zemí a dvaceti organizací.
Již tradičně se prvním bodem jednání stala problematika cisteren, která byla řešena i na souběžném zasedání pracovní skupiny. Ta se zabývala například návrhem Španělska na změny v kódování cisteren, který mění a doplňuje zvláštní ustanovení TE 11. Na programu byl i návrh Švýcarska, který řešil další postup v případě zkoušky cisternového vozu, která skončila s negativním výsledkem. Návrh vyvolal dlouhou diskusi jak v pracovní skupině, tak i následně v plénu. V pracovní skupině se experti shodli, že i v případě negativní zkoušky musí znalec vystavit protokol, který bude přílohou dokumentace cisterny (pasportu). V plénu však zástupce Švýcarska vyjádřil s výsledky práce pracovní skupiny nesouhlas a upozornil na první příklady „turismu cisteren“ v praxi. Požádal, aby celá problematika byla ještě jednou projednána v plénu. Nakonec bylo rozhodnuto odložit konečný verdikt na příští zasedání.
Naopak přijat byl návrh Francie na uplatňování ustanovení odstavce 6.8.2.1.7 u cisteren pro přepravu hluboce zchlazených zkapalněných plynů. Jednalo se také o návrhu sekretariátu EHK OSN, kterým byla doplněna přechodná ustanovení pro cisterny, které byly či nebyly konstruovány a vyrobeny podle norem. Jedná se nový pododdíl 1.6.3.31 a 1.6.4.9 a dále o přepracovaný pododdíl 6.8.2.6 Požadavky na cisterny, které jsou konstruovány, vyrobeny a zkoušeny podle norem.
Schválen byl také návrh sekretariátu EHK OSN na doplnění nové poznámky v povinnostech dopravce, který se musí nově přesvědčit, že neprošlo datum příští zkoušky u bateriových vozidel/vozů.
Problematika norem
Druhým projednávaným bodem byla problematika norem. Byly schváleny a zapracovány odkazy na normy pr EN 14925:2008 a pr EN 13094:2008 s tím, že po prověření na počátku roku 2008 budou zapracovány do ADR. Způsob zapracování do RID prověří sekretariát OTIF podle stavu ratifikace COTIF 1999. Dále bylo schváleno zapracovat odkazy na normy EN 1439:2008, EN 1442:2006 plus A1/2007, EN 12493:2008 (mimo přílohy C), EN 12252:2007. Rovněž bylo rozhodnuto pokračovat ve schvalování také na příštím zasedání, a to i s ohledem na postup prací na jednotlivých návrzích norem. Na závěr společné zasedání stanovilo, že musí být bezpodmínečně zajištěno, aby každá norma, na kterou ADN, ADR a RID odkazují, odpovídala podmínkám ADN, ADR a RID.
Třetím a stěžejním bodem bylo projednání a schválení změn v rámci tzv. harmonizace se Vzorovými předpisy OSN, s 15. vydáním. Došlo k velkému množství dílčích změn (například ve třídě 6.2 Infekční látky), ale i k zapracování zcela nových skutečností (byla například zavedena nová kapitola 3.5 Nebezpečné věci balené v množstvích vyňatých z platnosti a došlo k přepracování podmínek pro přepravu radioaktivních látek podle nových předpisů IAEA TS-R 1).
V rámci harmonizace bylo zahájeno i zapracovávání změn týkajících se látek ohrožujících životní prostředí. Kritéria pro jejich klasifikaci byla převzata z GHS (Globální harmonizovaný systém pro klasifikaci a polepování chemických výrobků) a budou umístěna jako nový odstavec 2.2.9.1.10 Látky ohrožující životní prostředí (vodní prostředí). Pro látky znečišťující vodu byla převzata do ADN, ADR a RID kritéria z IMDG-Code (Mezinárodní předpis pro přepravy nebezpečných věcí po moři). Oddíl 2.1.3.8 má tak nové znění: „Pro látky tříd 1 až 9, s výjimkou UN čísel 3082 a 3077, které splňují kritéria odstavce 2.2.9.1.10, platí k jejich nebezpečím tříd 1 až 9, že jsou to i látky ohrožující životní prostředí. Ostatní látky, které splňují kritéria odstavce 2.2.9.1.10, je možné případ od případu přiřadit k UN číslům 3082 nebo 3077.“
V následující diskusi se jednalo o tom, zda a jak takovéto látky označovat (nové označení je symbol ryby a stromu, v černé barvě na bílém nebo kontrastním podkladu), a posléze bylo rozhodnuto zavést nový oddíl 5.3.6 Označení pro látky ohrožující životní prostředí. Toto označení pro třídu 1 až 8 znamená vlastně označení vedlejšího nebezpečí. V závěru byla stanovena přechodná ustanovení, například pro kritéria a označování byla určena přechodná ustanovení platná do 31. prosince 2010 (nevztahuje se na UN 3077 nebo UN 3082).
Návrhy z předchozích zasedání
Dále se jednalo například o návrhu Švédska na zrušení zkušebního místa typu C ve vztahu ke kapitole 6.2, a to proto, aby ustanovení byla v souladu s požadavky TPED (Směrnice o transportovatelném tlakovém zařízení). Po vystoupení zástupce EU, který informoval, že EU v současnosti mění směrnice k přepravě nebezpečných věcí, společné zasedání rozhodlo zkušební místo typu C zrušit, protože nesplňuje kritéria nezávislosti a podle TPED není oprávněno zkoušky provádět.
Návrh Švédska na ujasnění výkladu pododdílu 1.1.3.6 ve vztahu k možnosti použití opakovaně plnitelných obalů, například pro pohonné hmoty (hořlavé kapaliny) soukromými osobami vyvolal dlouhou rozporuplnou diskusi. Z ní nakonec vyplynul nový text, kde je stanoveno, že se vztahuje na hořlavé kapaliny a nejvýše 60 litrů na nádobu (pouze ADR) a maximálně 240 litrů na dopravní jednotku.
Původní návrh CEFIC (Evropská rada chemického průmyslu) sledoval možnost použití bezpečnostních značek s drobnými odchylkami – podle sekretariátu se jednalo především o drobné odchylky ve vyobrazení zejména BZ č. 8 a 9 u různých nositelů dopravy (hlavně u IMDG-Code). Protože návrh CEFIC byl nepřijatelný, Belgie vypracovala kompromisní text, který stanovuje, že odchylky jsou povoleny pouze takové, které vyplývají z bezpečnostních značek jiných druhů dopravy. Tento text byl následně přijat.
Návrh Francie týkající se lithiových baterií byl společným zasedáním schválen a zapracován jako nový pododdíl 1.1.3.7 Vynětí z platnosti pro přepravu lithiových baterií, které jsou obsaženy v přístrojích nebo zařízeních poháněných bateriemi.
Nové návrhy
Součástí zasedání bylo i projednávání návrhů, které byly předloženy v období od dubna do září. Jednalo se například o návrhu sekretariátu OTIF na změny oddílu 1.10.5: Seznam nebezpečných věcí s vysokým stupněm rizika – do tabulky v oddílu s nebezpečnými věcmi byly doplněny znecitlivěné kapalné výbušné látky.
Přijat byl návrh Francie, aby do zvláštního ustanovení 601 u UN čísla 1204 bylo zapracováno vynětí léků, které obsahují maximálně jedno procento nitroglycerinu v alkoholovém roztoku z podmínek zvláštního ustanovení 601.
Schválen byl i návrh CEFIC, který v odstavci 5.3.2.1.5 požadoval doplnění poznámky pro oranžová označení na vozech/vozidlech, které přepravují malé cisterny: „Tento odstavec se neuplatňuje pro označení (za)krytých vozů/vozidel a vozů/vozidel zakrytých plachtami s oranžovými tabulkami, které přepravují cisterny do maximálního objemu 3000 l.“
Činnost pracovních skupin
Francie informovala o činnosti pracovní skupiny pro omezená množství (LQ). Na její popud se například do předpisů zavádějí nové oddíly 3.4.8 až 3.4.12, v nichž se mimo jiné objevuje označování vozů / přepravních jednotek novým označením „LTD QTY“ (černá písmena o výšce 65 mm na bílém podkladu). Pro nové oddíly 3.4.9 až 3.4.12 se stanoví přechodné období do 31. prosince 2010, tyto oddíly tedy začnou platit od 1. ledna 2011.
Druhou informací byla zpráva sekretariátu EHK OSN, která přiblížila jednání pracovní skupiny expertů OSN pro LQ. Společné zasedání uvítalo dosažený pokrok v jednání expertů OSN, které má za cíl harmonizovat příslušné předpisy v celosvětovém měřítku – především odstranit rozdíl mezi celosvětově užívaným pojmem „omezené množství“ a pojmem používaným v letecké dopravě a v Severní Americe „spotřební zboží“.
Sekretariát OTIF informoval o prvním zasedání pracovní skupiny pro stanovení mandátu, pracovního programu a postupu pracovní skupiny, která se bude zabývat telematikou nebezpečných věcí v intermodální dopravě.
Na závěr Nizozemsko informovalo o vztahu mezi klasifikací nebezpečných věcí a přepravními předpisy a Belgie upozornila na skutečnost, že v kapitole 6.2 existuje deficit definice pro přeprav. Byla proto vytvořena skupina, která se tímto problémem bude zabývat.
Stanislav Hájek,bezpečnostní poradce ČD pro RID