21. února 2002
Evropská intermodální asociace (EIA) letos svou výroční valnou hromadu
poprvé svolala mimo sídlo svého sekretariátu v Bruselu – do katalánské
metropole Barcelony. Na setkání na konci ledna její členové zdůraznili
nutnost vyvážení toků zboží mezi jednotlivými druhy dopravy a podpořili
teze Bílé knihy Evropské komise o dopravní politice Evropské unie do roku
2010.
Také zástupci Španělska, které je v tomto pololetí předsednickou zemí
Evropské unie, na setkání opakovaně podpořili návrhy na posílení úlohy
intermodální dopravy, zejména v souvislosti s novým podpůrným programem
Evropské unie „Marco Polo“ (viz. str. 10). Španělsko tak navázalo na
politiku předchozích předsednických zemí včetně Belgie, jejíž mandát
skončil loni v prosinci.
Španělsko dalo jasně najevo, že hodlá vystupovat neutrálně a v zájmu
celé Evropské unie – například při diskusi o podpoře vnitrozemské
vodní dopravy bude hájit především zájmy ostatních zemí, protože pro
Španělsko (podobně jako pro Řecko) má tento druh dopravy vzhledem k jeho
přírodním podmínkám jen zcela okrajový význam.
Hanja Maij-Weggenová i Loyola de Palaciová
Na zasedání navázala na začátku února řada workshopů určených široké
odborné veřejnosti. Interaktivní workshopy otevřela prezidentka EIA a
poslankyně Evropského parlamentu Hanja Maij-Weggenová za přítomnosti
náměstka španělského ministra dopravy Adolfa Mendeze. Na jejich přípravě
se podílela také správa barcelonského přístavu, která účastníkům
zajistila prohlídku přístavních zařízení.
Nový generální tajemník EIA Klaus Ebeling, který dosud působil jako
ředitel odboru pro mezinárodní záležitosti Deutsche Bahn v Bruselu, na
zasedání uvítal patnáct nových členů asociace. Účastníky zasedání
pozdravila i viceprezidentka Evropské komise a komisařka pro dopravu a
energetiku Loyola de Palaciová, která jménem bruselské exekutivy uvítala
rozsáhlou aktivitu a vůli ke změnám na národní, regionální i místní
úrovni. Ocenila také snahu o efektivní spolupráci EIA s Evropskou
komisí.
Důraz na součinnost všech zainteresovaných stran
Členové Evropské intermodální asociace usilují o dosažení trvale
udržitelného růstu intermodální dopravy jako rozhodujícího faktoru pro
vyvážení podílů jednotlivých druhů dopravy na dopravním trhu. Asociace
podporuje aktivity Evropské komise, současně však zdůrazňuje, že
k účinnému prosazení nastíněných cílů bude nutná spolupráce všech
zainteresovaných stran, tedy operátorů, zasilatelů, vládních a
nevládních institucí, výzkumných center a univerzit.
Připomínky EIA by měly být zapracovány do první revize Bílé knihy,
kterou připravuje Evropská komise na příští rok; budou sloužit také jako
podklady pro 6. Rámcový program výzkumu EU. Poznatky členů EIA hodlá pro
svou činnost využít také španělské ministerstvo dopravy a další
instituce působící pod záštitou španělského předsednictví v Evropské
unii. Během diskuse na valné hromadě asociace v Barceloně opakovaně
zaznívaly i návrhy na vytvoření dlouhodobější koncepce evropské
dopravní politiky.
EIA jako zcela nezávislá organizace usiluje o odstranění všech
překážek, které brání rozvoji intermodální dopravy v Evropě. Díky
reprezentativní členské základně představuje významný mezičlánek mezi
odvětvím a Evropskou komisí. EIA disponuje řadou uznávaných expertů,
kteří spolupracují s orgány EU na utváření lepších podmínek pro
intermodální trh.
n
www.eia-ngo.com