6. února 2003
Evropská investiční banka minulý týden pro Českou správu letišť (ČSL) schválila úvěr na devět miliard Kč. Státní podnik je použije na výstavbu nového terminálu ruzyňského letiště Sever 2, který zvýší roční kapacitu letiště – necelých sedm miliónů cestujících – o další čtyři (a výhledově až o deset miliónů). ČSL již na výstavbu získala i stavební povolení a v současné době jedná s komerčními bankami o zajištění úvěru. Minulý týden to v Praze oznámil Martin Kačur, který je pověřen řízením ČSL.
EIB zpravidla financuje projekty jen do poloviny jejich nákladů; v případě pražského letiště učinila výjimku – úvěr by měl pokrýt až 75 procent ceny nového terminálu, kterou odhadla na 12 miliard Kč. Česká správa letišť podle Martina Kačura náklady na celou stavbu, která by měla být dokončena již v roce 2005, odhaduje jen na deset miliard Kč. Zbytek potřebných peněz by měla získat z Kohezního fondu EU, úvěru od komerčních bank či z vlastních zdrojů.
Na přelomu března a dubna by ČSL měla vyhlásit veřejnou soutěž na manažera výstavby, stavebních firem a dodavatelů. Vlastní výstavba by pak mohla být zahájena v polovině roku. Již od září loňského roku v Ruzyni probíhají přípravné práce na příjezdové komunikaci na staveniště. Podle původních plánů měla být výstavba zahájena o půl roku dříve.
2002: cestující +3,5 procenta, zboží +17,8 procenta
Martin Kačur prezentoval i výkony letiště v loňském roce. Počet cestujících se podle něj zvýšil o více než 3,5 procenta na 6,315 miliónu pasažérů (z toho 4,963 miliónu cestovalo na pravidelných linkách a 1,352 miliónu na charterových spojích; bezkonkurenčně nejvíce jich letělo na londýnská letiště Heathrow a Stansted, dohromady více než 650 tisíc). „Povedlo se nám překonat dopady 11. září i důsledky srpnových povodní,“ řekl Martin Kačur s poznámkou, že záplavy se na přepravních výkonech podepsaly citelněji než dopady předloňských teroristických útoků na USA.
Objem nákladní dopravy se loni meziročně zvýšil o 17,8 procenta na téměř 35 tisíc tun. Pošty bylo více o 8,3 procenta – celkem 4,7 tisíce tun. O 6,5 procenta se loni meziročně zvýšil také počet pohybů letadel, který poprvé přesáhl hranici sto ti-síc vzletů a přistání. Pokud jde o hospodářské výsledky, Martin Kačur očekává, že ČSL loni vytvořila zisk nejméně ve stejné výši jako předloňských 570 miliónů Kč.
Z regionálních letišť, která ČSL rovněž provozuje, zaznamenalo loni letiště Ostrava-Mošnov nárůst počtu cestujících asi o pětinu na 152 380. Letiště Karlovy Vary-Olšová Vrata naopak ohlásilo jen 18 168 pasažérů, tedy o 16,5 procenta méně.
(spa/čtk)