Evropská unie

EK vyzvala k diskusi o podobě dopravy v Evropě

Evropská komise (EK) vyzvala k široké a důkladné diskusi
o budoucí podobě dopravy v Evropě. V tzv. Bílé knize
o dopravní politice do roku 2010, kterou komise minulý týden
v Bruselu zveřejnila, usiluje o zvýšení kvality,
efektivity a bezpečnosti dopravy, a to s ohledem na potřeby
obyvatel jednotlivých evropských zemí.
„Evropská unie musí vycházet vstříc Evropanům a sladit často
rozporuplné požadavky s cílem přispět k ekonomickému rozvoji
při současném posilování kvality našeho života,“ prohlásila
komisařka EU pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová. Za
hlavní prioritu evropské dopravy přitom označila bezpečnost.
Pokud jde o tuto oblast, Bílá kniha hovoří o nezbytnosti
zajistit vyšší technickou úroveň dopravních prostředků,
o důkladné kontrole a případném zpřísnění dopravních norem
i o větších sankcích za přestupky. V důsledku atentátů v USA
se navíc do popředí zájmu EU dostala otázka ochrany dopravy
a cestujících před možnými útoky. O těchto otázkách by podle
komisařky již brzy měli jednat i ministři dopravy EU.
Bílá kniha navazuje na podobné projekty předložené
v minulosti, ale poprvé se podle Loyoly de Palaciové
soustředí především na potřeby uživatelů a v této souvislosti
také navrhuje téměř šedesát opatření. Dokument například
očekává od členských zemí, že se zamyslí nad možností posílit
práva cestujících a jejich bezpečnost, hlavně v silniční
dopravě, a nad úkolem dokonaleji harmonizovat jednotlivé
druhy dopravy s cílem zamezit dosavadnímu dopravnímu
přetížení některých míst.
Zvláštní důraz autoři dokumentu položili na potřebu dalšího
rozšíření a důslednějšího sladění dopravních sítí v celé
Evropě, aby tak byl zajištěn jak rychlejší a plynulejší pohyb
osob, tak i přeprava zboží. Loyola de Palaciová v této
souvislosti upozornila na to, že dopravní politika EU se musí
vyvíjet s ohledem na očekávané rozšiřování unie na východ.
Za převratný lze označit záměr komise postupně účtovat
soukromým i profesionálním uživatelům silnic skutečné náklady
silniční dopravy, včetně například dopadů na životní
prostředí. Získané finanční prostředky by měly směřovat do
rozšiřování a zlepšování železniční a říční dopravní
infrastruktury. Předmětem složitých diskusí bude nejspíš také
výzva EK k harmonizaci zdanění nafty pro podnikatele.
Osobní i nákladní silniční doprava se v Evropě v posledních
letech výrazně zvýšila a podle příslušných orgánů EU nelze
v tomto trendu pokračovat. „Nyní je potřeba trvale zvrátit
tyto tendence a skoncovat s dosavadní přetrvávající
nerovnováhou ve prospěch silnice. Pokud nenastane změna,
v budoucnu by to znamenalo nejen ohrožení
konkurenceschop­nosti unie, ale negativní vliv na životní
prostředí by navíc snížil bezpečnost a kvalitu života Evropanů,“
prohlásila již dříve Loyola de Palaciová.
(čtk)
http://europa.eu.int/…n/lb_en.html.

spinner