21. srpna 2008
Od počátku příštího roku začne postupné zavádění systému elektronického celního řízení pro dovážení zboží a již od poloviny roku má být jeho užívání zčásti povinné. Co to bude pro dopravce a speditéry znamenat, o tom jsme hovořili se zástupcem ředitele Celního ředitelství Olomouc a ředitelem odboru cel a daní Celního ředitelství Olomouc Ing. Martinem Brázdou, který je za celní správu garantem projektu v České republice.
„Jaké výhody přinese zavedení nového systému?“
„Systém má dva celky – vstupní a dovozní operace. Vstupní operace sledují ryze bezpečnostní otázky na území Společenství, tedy zpřísnění bezpečnosti při vstupu zboží do Společenství. Účelem je včas zjistit a vyhodnotit rizika dopravovaného zboží. Zamezení vstupu některého zboží má za cíl chránit bezpečnost osob a majetku. V tomto smyslu se nejedná o výhody spojené s jednodušší administrativou, popřípadě jinými celními procedurami. Výhodu je třeba hledat ve vyšším stupni bezpečnosti. Co se týká dovozních operací, v jejich případě nový systém slibuje vyšší komfort. Bude spojen s elektronickou komunikací a prováděním zjednodušených postupů tak, aby dovozcům a celníkům práci skutečně zjednodušoval a urychloval. Vstupní operace a zjednodušené postupy budou probíhat výhradně elektronicky. Velkou roli proto bude hrát důvěra ve schopnosti subjektu provádět celní řízení bezchybně.“
„S jakými problémy by měly firmy během zavádění počítat?“
„Pokud vše poběží v rámci stanoveného harmonogramu, nově vyvíjený software projde dostatečnými zkouškami a výrobci komerčního softwaru zvládnou nutné úpravy dosud používaného vybavení, pak není důvod předpokládat významné problémy. Zejména na straně veřejnosti by však mohly nastat potíže se zpracováním vstupního souhrnného prohlášení (ESD) – konkrétně s obstaráním potřebných údajů uvedených v příloze 30A prováděcího nařízení k celnímu kodexu a dále s podáním k celnímu úřadu vstupu do zahraničí. Zde předpokládáme nutné rozšíření dosud využívaných služeb.
Při zavádění systému e-Dovoz bude nezbytné (podobně jako tomu bylo při zavádění NCTS a e-Vývozu) revidovat (zrušit a znovu vydat) povolení zjednodušených postupů v souvislosti s dovozem zboží a realizací režimů s hospodářským účinkem. Způsob rušení starých povolení a vydávání nových povolení a případná migrace dat probíhajících dovozních operací se bude řešit samostatně v návaznosti na nasazování aplikace e-Dovoz a změny v aplikaci zjednodušených postupů podle nových interních předpisů týkajících se dovozních režimů.“
„Co bude pro firmy znamenat, pokud se v novém systému dopustí chyb či omylů?“
„Zaměřím se spíše na novou část – tedy na podání ESD, oznámení o příjezdu a podání souhrnného celního prohlášení (SD). Tyto části řízení, které se týkají vstupu zboží na celní území Společenství, jsou zcela nové. Obecně lze ESD opravovat kdykoli, a to až do doby předložení zboží k celnímu úřadu vstupu. Tato funkčnost umožňuje nápravu chyb, které firmy způsobí. Primárně dnes nepřemýšlíme o sankcích, které jsou předvídány čl. 184c prováděcího nařízení k celnímu kodexu (CCIP).
Můžeme hovořit o dvou rovinách, a to o elektronické komunikaci a o jejím obsahu. Pokud se firma dopustí chyby na komunikační úrovni, data se do systémů celní správy nedostanou. Společnost o této skutečnosti obdrží zprávu, kterou vygeneruje systém e-Dovoz. Znamená to, že celní orgány nebudou mít potřebné podání a nebudou mít s čím pracovat.
Systém má dva celky – vstupní a dovozní operace. Jaké to mohou být chyby? Jedná se zejména o neúplnost zprávy, její poškození, chybný formát a podání neregistrovanou osobou. Co se týče obsahu, tam je situace trochu jiná. Podle Čl. 183 odst. 1 CCIP vstupní celní prohlášení ověřuje osoba, která je podává. Při zjištění nesrovnalostí se bude postupovat standardním řízením o porušení celních předpisů.“
„Jakým způsobem bude GŘC informovat o novém systému a povinnostech, které z něj vyplývají?“
„Celní správa ČR si je vědoma toho, že se v problematice e-Dovoz jedná o významné změny. Z tohoto důvodu věnuje informovanosti odborné veřejnosti velkou pozornost, a to již v předstihu. Mimo jiné i tento náš rozhovor by mohl čtenáře inspirovat ke studiu této problematiky.
Základní informace o systému e-Dovoz, včetně uvedení příslušných článků celního kodexu nebo prováděcího nařízení, jsou k dispozici na internetových stránkách celní správy v sekci clo a daně online, e-Dovoz. Na stránkách jsou v české verzi i základní právní předpisy a pracovní dokumenty.
U jednotlivých celních ředitelství jsou dále plánovány semináře – nejen pro celníky, ale zejména pro odbornou veřejnost. Současně poskytujeme poradenství v této oblasti, a to telefonicky, e-mailem i písemně. Je totiž zřejmé, že bez spolupráce s veřejností bude aplikace vybraných částí celního kodexu a prováděcího nařízení k němu značně náročná a zatěžující. Nelze než ještě jednou doporučit naše internetové stránky. V případě nejasností mohou zájemci využít i na nich uvedených kontaktů.“
Pavel Toman