IATA

Elektronický nákladní list by měl platit už od července

Aircargo klub při Svazu spedice a logistiky ČR neustále sleduje vývoj v oblasti dopravních dokladů a informačních technologií. Velmi významnou změnou v tomto směru je nahrazení klasického nákladního listu (Airway Bill – AWB) jeho elektronickou verzí, o které usiluje Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA.
Snaha představitelů sdružení má širokou podporu. Na iniciativě se podílejí vedle řady leteckých společností (mimo jiné KLM, Lufthansa či Cathay Pacific) také spediční svazy a integrátoři FedEx a UPS. IATA ke spolupráci v rolích pozorovatelů přizvala i poskytovatele rezervačních systémů SITA, Sabre a Unisys.
Úspory až 6 USD na jeden doklad
Odbourání papírových dokladů AWB by mělo podle vedoucích představitelů IATA letecké dopravě i jejím zákazníkům přinést celou řadu výhod. Vedle rychlejšího a lepšího toku informací a snížení počtu možných chyb lze očekávat i významné úspory nákladů. V závislosti od stupně využití automatizace mohou podle odhadů úspory dopravců dosáhnout až 6 USD na jeden doklad. Zároveň se přitom snižují náklady na skladování a archivaci leteckých nákladních listů. Nezanedbatelným faktorem je i poměrně vysoká chybovost při zpracovávání papírového AWB, která podle odborníků dosahuje až 17 procent.
Některé společnosti už elektronický AWB používají
Někteří dopravci (například nizozemské KLM) již dnes v omezeném rozsahu elektronický nákladní list používají. Podle expertů to ovšem s sebou nese poměrně vysoké riziko, protože zatím nebyly stavoveny závazné standardy pro přenos dat. Vývoj elektronické verze leteckého nákladního listu je ve srovnání s podobnými doklady používanými při přepravě osob opožděn především proto, že se velmi protáhla příprava a schvalovací proces Montrealského protokolu č. 4, který nahradil řadu významných ustanovení Varšavské úmluvy, týkajících se nákladních dokladů. Místo dosavadních 32 samostatných kolonek, z nichž musí být povinně vyplněno alespoň 21, stačí podle Montrealského protokolu v dokladech uvést pouze čtyři hlavní údaje: referenční číslo, místo odeslání a určení, tranzit a hmotnost zásilky.
Problematiku řeší čtyři pracovní skupiny
V souvislosti se zaváděním elektronického leteckého nákladního listu založila IATA čtyři samostatné pracovní skupiny. První z nich se zabývá operativními aspekty, jako například knihováním, předáváním a zpracováváním dodatečných dokladů, činnost druhé je za-měřena na zjednodušení obchodu (trade facilitation) ve spolupráci s celními a dalšími institucemi. Třetí se věnuje finančním systémům (revenue systems) a čtvrtá pracuje na standardech pro přenos dat a na přechodu od pevných sítí (systémy EDI) na daleko pružnější sítě spojené s internetem.
Projekt skončí již v červnu
První fáze projektu – definování a zavedení společných postupů pro všechny dopravce – již byla dokončena. Na jaře loňského roku pak byla zahájena druhá fáze, ve které sdružení zkoumalo, do jaké míry je současné odbavovací schéma závislé na papírových dokladech (paper dependencies). Po jejím ukončení loni v září následovalo v listopadu zahájení další etapy. V jejím průběhu bude do května letošního roku IATA zpracovávat doporučení (best practices) a směrnice pro zavádění e-AWB. Souběžně s třetí etapou IATA odstartovala i pilotní projekty, jež potrvají až do června, kdy by měl být celý projekt ukončen. Poté však bude sdružení ještě muset dopracovat doporučení pro doprovodné doklady.
V současné době se pracovní skupiny zaměřily výlučně na po-užití „master EWB“ v dopravě sběrných zásilek, později přejdou i na tzv. „house EWB“. Za zcela zásadní odborníci označují vyjasnění přístupu celních správ a celního odbavení: v elektronickém prostředí je totiž „každý považován za viníka až do doby, než se prokáže jeho nevina“. Proto celní odbavovací agenti trvají na kontrole papírové dokumentace, podle níž mohou ověřovat hodnotu zásilky a další informace.
(ja) 

spinner