7. února 2002
Aircargo klub při Svazu spedice a logistiky ČR neustále sleduje vývoj
v oblasti dopravních dokladů a informačních technologií. Velmi významnou
změnou v tomto směru je nahrazení klasického nákladního listu (Airway
Bill – AWB) jeho elektronickou verzí, o které usiluje Mezinárodní
sdružení leteckých dopravců IATA.
Snaha představitelů sdružení má širokou podporu. Na iniciativě se
podílejí vedle řady leteckých společností (mimo jiné KLM, Lufthansa či
Cathay Pacific) také spediční svazy a integrátoři FedEx a UPS. IATA ke
spolupráci v rolích pozorovatelů přizvala i poskytovatele rezervačních
systémů SITA, Sabre a Unisys.
Úspory až 6 USD na jeden doklad
Odbourání papírových dokladů AWB by mělo podle vedoucích představitelů
IATA letecké dopravě i jejím zákazníkům přinést celou řadu výhod.
Vedle rychlejšího a lepšího toku informací a snížení počtu možných
chyb lze očekávat i významné úspory nákladů. V závislosti od stupně
využití automatizace mohou podle odhadů úspory dopravců dosáhnout až
6 USD na jeden doklad. Zároveň se přitom snižují náklady na skladování
a archivaci leteckých nákladních listů. Nezanedbatelným faktorem je
i poměrně vysoká chybovost při zpracovávání papírového AWB, která
podle odborníků dosahuje až 17 procent.
Některé společnosti už elektronický AWB používají
Někteří dopravci (například nizozemské KLM) již dnes v omezeném rozsahu
elektronický nákladní list používají. Podle expertů to ovšem s sebou
nese poměrně vysoké riziko, protože zatím nebyly stavoveny závazné
standardy pro přenos dat. Vývoj elektronické verze leteckého nákladního
listu je ve srovnání s podobnými doklady používanými při přepravě osob
opožděn především proto, že se velmi protáhla příprava a schvalovací
proces Montrealského protokolu č. 4, který nahradil řadu významných
ustanovení Varšavské úmluvy, týkajících se nákladních dokladů. Místo
dosavadních 32 samostatných kolonek, z nichž musí být povinně vyplněno
alespoň 21, stačí podle Montrealského protokolu v dokladech uvést pouze
čtyři hlavní údaje: referenční číslo, místo odeslání a určení,
tranzit a hmotnost zásilky.
Problematiku řeší čtyři pracovní skupiny
V souvislosti se zaváděním elektronického leteckého nákladního listu
založila IATA čtyři samostatné pracovní skupiny. První z nich se zabývá
operativními aspekty, jako například knihováním, předáváním a
zpracováváním dodatečných dokladů, činnost druhé je za-měřena na
zjednodušení obchodu (trade facilitation) ve spolupráci s celními a
dalšími institucemi. Třetí se věnuje finančním systémům (revenue
systems) a čtvrtá pracuje na standardech pro přenos dat a na přechodu od
pevných sítí (systémy EDI) na daleko pružnější sítě spojené
s internetem.
Projekt skončí již v červnu
První fáze projektu – definování a zavedení společných postupů pro
všechny dopravce – již byla dokončena. Na jaře loňského roku pak byla
zahájena druhá fáze, ve které sdružení zkoumalo, do jaké míry je
současné odbavovací schéma závislé na papírových dokladech (paper
dependencies). Po jejím ukončení loni v září následovalo v listopadu
zahájení další etapy. V jejím průběhu bude do května letošního roku
IATA zpracovávat doporučení (best practices) a směrnice pro zavádění
e-AWB. Souběžně s třetí etapou IATA odstartovala i pilotní projekty,
jež potrvají až do června, kdy by měl být celý projekt ukončen. Poté
však bude sdružení ještě muset dopracovat doporučení pro doprovodné
doklady.
V současné době se pracovní skupiny zaměřily výlučně na po-užití
„master EWB“ v dopravě sběrných zásilek, později přejdou i na tzv.
„house EWB“. Za zcela zásadní odborníci označují vyjasnění přístupu
celních správ a celního odbavení: v elektronickém prostředí je totiž
„každý považován za viníka až do doby, než se prokáže jeho nevina“.
Proto celní odbavovací agenti trvají na kontrole papírové dokumentace,
podle níž mohou ověřovat hodnotu zásilky a další informace.
(ja)