16. ledna 2019, čtk
16.1. - Evropský parlament (EP) vidí v autonomních dopravních prostředcích velký inovační potenciál, chce ale, aby Evropská komise (EK) vypracovala strategii kybernetické bezpečnosti a uživatelské ochrany dat související s jejich provozem. Včera se na tom na plenárním zasedání ve Štrasburku shodli europoslanci. Od roku 2020 na evropský trh vstoupí automobily s vysokou mírou automatizace, za jejich provoz bude ale stále zodpovědný řidič. Plně autonomní vozy, které se zcela obejdou bez řidiče, by se realitou evropského provozu měly stát po roce 2030.
Uživatelé musejí mít podle včera schváleného stanoviska Evropského parlamentu kontrolu nad svými osobními údaji i nad údaji, které vytvoří automatizovaná vozidla. S tím souhlasí i česká europoslankyně Olga Sehnalová, která působí ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch.
„Je důležité, aby uživatelé měli dostatečnou kontrolu nad tím, jaká data vozidlo vytváří a komu jsou poskytována. Musí být také dostatečně chráněni před kybernetickými útoky,“ uvedla Olga Sehnalová.
Europoslanci zároveň souhlasí s tím, že k vybraným palubním datům by měly mít v reálném čase přístup i některé třetí strany. Tento přístup, který podle europarlamentu umožním všem stranám využívat výhod digitalizace, musí být ale bezpečný a technologicky neutrální.
Evropští poslanci také žádají zajištění právní jistoty nejen uživatelům autonomních aut, ale i dalším zúčastněným stranám. To se týká mimo jiné pojištění či technických norem.
Na evropském trhu jsou nyní k dispozici vozy s asistenčními či automatizovanými prvky řazené do úrovně jedna a dva. V této kategorii je vyžadován plný dohled řidiče, vůz ale může některé manévry vykonávat autonomně. Technologicky rozvinutější autonomní vozy úrovní tři a čtyři, kdy je ale stále za řízení zodpovědný řidič, jsou v EU nyní testovány, na trh pak vstoupí po roce 2020. O deset let později se očekává zapojení do evropského provozu plně autonomních vozů, takzvané páté úrovně, které již řidiče vyžadovat nebudou.
(čtk)