4. října 2007
Hustota dopravy v Evropě stále vzrůstá, ale rozvoj dopravní infrastruktury v řadě evropských zemí nedrží krok s novými požadavky. Přetížené dopravní uzly se stávají překážkou pro spediční a logistické firmy, které zajišťují zásobování výroby i spotřebitelů. Jakým způsobem se při řešení těchto problémů uplatňuje logistika a čím se snaží přispět oborový svaz českých speditérů a logistiků, o tom jsme hovořili s výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky České republiky (SSL) Ing. Janem Eklem.§
„Jakou roli by měla sehrát logistika pro zajištění dalšího rozvoje dopravy v Evropě?“
„Evropa hledá řešení svých dopravních potíží, s nimiž se každodenně potýká. Nárůst kamionové dopravy u nás i u sousedů, zahlcené přístavy a přetížené hlavní tahy nákladní železniční dopravy přímo volají po nápravě. Přitom vzhledem k hustotě osídlení musíme vzít za fakt, že možnosti dalšího rozvoje dopravní infrastruktury v budoucnosti jsou omezené. Nemůže počítat s extenzivním růstem dopravy donekonečna. Evropská unie i národní vlády a profesní svazy dopravců proto hledají řešení především ve zvyšování efektivity dopravy a její lepší organizaci. To je mimo jiné úkol i pro logistiku, která by měla v evropské dopravě zboží hrát stále větší roli.“
„Asociace evropských spedičních svazů (CLECAT) začala hovořit o tzv. udržitelné logistice (viz DN 36/07)…“
„Odborníci už delší dobu vyvíjejí iniciativu a svolávají různá jednání, na nichž se snaží hledat možné prostředky a jejich kombinací nacházet řešení. Například CLECAT založil pracovní skupinu, která se zabývá problematikou logistiky a dopravy v celospolečenských souvislostech. Ekologický aspekt, který v Evropě i jinde ve světě získává stále větší váhu, si skupina předsevzala jako své první téma. Na podzim se členové sdružení CLECAT sejdou na pravidelném zasedání v Bruselu, kde budou hovořit právě na téma Udržitelná logistika, životní prostředí pro lepší business. Speditéři a logistici budou hledat, jakou roli by mohla a měla ,udržitelná‘ logistika sehrávat pro udržitelný rozvoj evropského dopravního systému. SSL se samozřejmě tohoto zasedání a jednání zúčastní; doufáme také, že přivezeme z Bruselu zajímavé a pozitivní zprávy.“
Zasilatelství a logistika se dnes stále více potýkajís nedostatkem pracovníků
„Představuje tedy logistika nástroj, který může vyřešit problém přetížené dopravní infrastruktury v Evropě?“
„Přes všechny možnosti a výhody, které plynou z důsledného uplatňování logistických principů v dopravě, je třeba si uvědomit, že samotná logistika může být jen pomocnou rukou k řešení problémů vyvolaných přetížením dopravních uzlů, které vzniká společenskou poptávkou. Ani logistika se sama o sobě nemůže stát jakýmsi všelékem. Problémy s dopravou představují spojité nádoby, kde každá akce vyvolává reakci v podobě zvýšené poptávky po dopravních službách.“
„Jak se na tomto hledání východisek pro evropskou dopravu podílí SSL?“
„Letos na jaře inicioval SSL setkání vrcholného managementu svazů ze sféry české dopravy a logistiky. Společně jsme projednávali řadu aktuálních otázek, například dopravní politiku státu, dění v Evropské unii a jeho dopad na dopravu v ČR, problematiku logistických řešení pro Českou republiku – například budování veřejných logistických center či palčivé otázky spojené s výběrem elektronického mýtného a jeho dalším rozšiřováním. Hovořili jsme také o vznikající společné platformě dráž-ního lobbingu. Iniciativa by se měla sejít k dalšímu jednání znovu ještě do konce roku.“
„Co očekávají speditéři od dalšího rozšiřování mýtného systému v ČR?“
„Státní orgány by se měly zaměřit zejména na systém výběru mýtného, nikoli ukvapeně zavádět poplatky na silnice druhé a třetí třídy. Rozšíření mýtného i na komunikace nižších tříd by vyžadovalo jasnou kalkulaci a analytické zpracování všech dopadů, jinak by se jednalo jen o jakési podivné vybírání peněz. Celé budování mýtného systému u nás provází až příliš mnoho problémů, nejasností a kotrmelců. A současná situace směřuje k tomu, že se v ČR setkají dva různé mýtné systémy – mikrovlnný a satelitní. Vznikne z toho zřejmě malý český kočkopes a řidiči kamionů budou mít výhled z vozidla zakrytý několika krabičkami pro různý výběr mýtného u nás a v dalších zemích Evropy.“
Celé budování mýtného systému provází až příliš mnoho problémů, nejasností a kotrmelců
„Řešením by mohl být jednotný evropský systém pro výběr mýtného…“
„Když se díváme na to, jaké relativně málo významné problémy typu olomoucké syrečky a tuzemský rum někdy evropské orgány intenzivně řeší, pak bychom byli opravdu moc rádi, kdyby Evropa věnovala více sil a času také integraci v oblasti dopravy. Přáli bychom si sjednocení evropských pravidel, dopravního značení a zákazu jízd. Jenže každá země trochu preferuje svůj vlastní způsob a výši restrikcí či povolení. Nelze například srovnávat situaci a postavení Německa v srdci Evropy, kterým musí projet většina kamionové i železniční dopravy z východu na západ a ze severu na jih, se situací třeba v Portugalsku, která je samozřejmě jiná. Domnívám se však, že alespoň středoevropský region by mohl najít nějaký konsenzus, bude to ale běh na dlouhou trať.“
„S jakými dalšími problémy se speditéři v České republice setkávají?“
„Zasilatelství a logistika se dnes stále více potýká s nedostatkem pracovníků. Chybějí nejen řidiči pro dopravu (podle údajů dopravců se jim nedostává 20 tisíc řidičů), ale také skladoví dělníci, spediční odborníci, referenti, dispečeři, a rovněž manažeři, kteří by byli schopni ve spedici vytvářet přidanou hodnotu.
Letos na jaře inicioval SSL setkání vrcholného managementu svazů ze sféry české dopravy a logistiky
SSL pro výchovu mladých speditérů a pro zvyšování jejich odbornosti pořádá pravidelně spolu s Institutem Jana Pernera a Univerzitou Pardubice kurz s názvem Spediční expert. Třísemestrové studium má velmi široký záběr a účastní se ho obvykle lidé z praxe, kteří si potřebují zlepšit znalost oboru, ve kterém již pracují. Absolventi kurzu Spediční expert získají osvědčení o absolvování tohoto kurzu. K tomu jim SSL nabízí možnost ještě získat mezinárodní titul spediční expert, který uděluje Mezinárodní federace národních spedičních svazů (FIATA). Úspěšný absolvent tak získá mezinárodně platný doklad o své kvalifikaci, který mu může pomoci při hledání zajímavého zaměstnání v zahraničí.“
Pavel Toman