16. listopadu 2011
Evropská komise je rozhodnuta čelit narůstajícím problémům, které oboru dopravy a logistiky způsobuje nedostatečná evropská dopravní infrastruktura. V druhé polovině října přijala návrh, který reviduje dosavadní podmínky pro budování evropské dopravní sítě TEN-T. Jejím cílem je přetvořit stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť. Vyčlenila na to celkem 31,7 miliardy €.
„Doprava je pro výkonné hospodářství Evropské unie nezbytným předpokladem, ale důležitá spojení v současné době chybějí,“ uvedl při této příležitosti místopředseda Evropské komise odpovědný za dopravu Siim Kallas.
Hlavní síť do roku 2030
Evropská komise očekává, že do roku 2050 vzroste nákladní doprava o 80 a osobní doprava o 50 procent. Nová evropská politika v oblasti dopravní infrastruktury navazuje na dva roky trvající konzultace a zakládá hlavní dopravní síť, která má být vytvořena do roku 2030, aby plnila funkci dopravní páteře jednotného trhu. Návrhy financování na období let 2014 až 2020, které Evropská komise zveřejnila v polovině října, zaměřují financování dopravy v Evropské unii úzce na tuto hlavní dopravní síť. Vyčleněné prostředky by měly být použity zejména na překlenutí chybějících spojů přes hranice, odstranění míst se sníženou průchodností a optimalizaci fungování sítě.
Cílem Evropské komise je zaměřit výdaje na menší počet projektů, z kterých může mít Evropská unie skutečný přínos. Členské státy budou rovněž čelit přísnějším požadavkům, pokud jde o obecné specifikace, které se budou uplatňovat bez ohledu hranice, a zákonnou povinnost skutečně projekt dokončit.
Částka 31,7 miliardy € přidělená na propojení Evropy ve víceletém finančním rámci bude podle Evropské komise působit jako počáteční kapitál, který má stimulovat další investice členských států na dokončení složitých přeshraničních spojení a na vytvoření spojů, které by možná jinak nikdy nevznikly. Každý milion € vynaložený na evropské úrovni přinese pět milionů € od vlád členských států a 20 milionů € ze soukromého sektoru, uvedla Evropská komise.
Úkolem členských států je nyní předložit Evropské komisi podrobné návrhy, na jejichž základě jim budou přiděleny prostředky nejspíš již v roce 2014. Přesná výše dostupného financování z prostředků Evropské unie ovšem bude záviset také na podrobnostech národních návrhů. Příspěvek Evropské unie na rozsáhlý projekt v oblasti dopravní infrastruktury bude za normálních okolností činit zhruba 20 procent investičních nákladů za každé sedmileté rozpočtové období. Příspěvek na individuální studie může být až 50 procent a u studií a stavebních prací v případě přeshraničních projektů může dosáhnout až 40 procent. Zbývající prostředky věnují členské státy, regionální orgány nebo soukromí investoři.
V pokynech pro TEN-T Evropská komise zavedla novou přísnou právní podmínku – členské státy, jejichž projekty získají financování v rámci hlavní sítě, mají zákonnou povinnost projekty dokončit. nejpozději do roku 2030.
(pat)