14. února 2008
Evropská komise v lednu vydala dokument, v němž shrnula výsledky posledních studií o externích nákladech v dopravním sektoru. Příručka, na jejíž přípravě se podílela řada pracovišť pro dopravní výzkum, přináší poslední poznatky v oblasti vyhodnocování a výpočtu externích nákladů.
Evropská komise hodlá dokument využít jako jednu z hlavních součástí kampaně za prosazení odpovědnosti za externí náklady pro všechny druhy dopravy. Kampaň, jejíž zahájení plánuje na červen, by se měla stát podkladem pro změnu direktivy upravující zpoplatnění provozu těžkých nákladních vozidel.
Příručka podle Evropské komise obsahuje nejosvědčenější metody pro stanovení a výpočet externích nákladů vzniklých provozováním dopravy. Zahrnuje především znečišťování ovzduší, hluk, změny klimatu, zhuštění provozu a dopravní nehody v silničním provozu, ale všímá si i negativních vlivů ostatních dopravních módů. Pro výpočet nákladů bere v úvahu podíl jednotlivých druhů dopravy a přepravní vzdálenost.
Z výsledků použitých studií vyplývá, že externí náklady jsou velmi závislé na takových parametrech, jako jsou vlastnosti vozidel (především emisní třída Euro), místo (městský provoz, přeprava mezi městy) a doba jízdy (ve špičce, mimo špičku, v noci).
Evropská komise příručkou podle svého prohlášení zahajuje rozsáhlou a konkrétní diskusi o strategii postupného zavádění externích nákladů do ceny za dopravní služby tak, jak to předpokládá směrnice o zpoplatnění provozu těžkých nákladních vozidel (čl. 11 směrnice 1999/62/EC rozvedený ve směrnici 2006/38/EC i legislativě týkající se eurovinět).
V rámci celého procesu se již uskutečnila řada technických workshopů se zástupci dopravního sektoru, ekologických organizací a vědeckých institucí.
IRU: Výsledkem bude ztráta konkurenceschopnosti evropského hospodářství
Kvůli principům, podle nichž se má cena za externí náklady vyvolané dopravním sektorem vypočítávat, se do ostré polemiky s Evropskou komisí pustila Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Zástupci IRU varovali evropské komisaře, že připravovaný systém zpoplatnění negativních externalit povede ke ztrátě konkurenceschopnosti evropského hospodářství.
Ředitel sekce IRU pro trvale udržitelný rozvoj Jens Hügel na konci ledna v reakci na stanovisko Evropské komise k problematice zpoplatnění externích nákladů uvedl, že princip „znečišťovatel platí“ (Polluter Pays Principle – PPP) přinese Evropě více problémů než výhod. Hospodářství starého kontinentu by se v případě jeho uplatnění podle něj mohlo dostat do vážných potíží.
Brusel trvá na tom, že princip PPP je jediným způsobem, jak spravedlivě vypočítat kompenzaci ztrát na životním prostředí. Vedení IRU je však přesvědčeno o tom, že systém není založen na reálné analýze efektivity a jeho výsledkem bude pouze další zvýšení daňové zátěže dopravců.
Silniční dopravci považují lpění na principu „znečišťovatel platí“ za dogmatický přežitek. Princip podle nich stanovuje pouze stranu, která bude hradit externí náklady, aniž by přihlížel k analýzám přínosu jednotlivých druhů dopravy z hlediska efektivity.
IRU zastává pozici totožnou s principem CCAP (Cheapest Cost Avoider Principle), který formuloval nositel Nobelovy ceny za ekonomii z roku 1991 Ronald Coase. Základní myšlenkou CCAP je, že největší prostor se má dát těm subjektům, které jsou schopny eliminovat negativní externality s nejnižšími náklady, tedy nejefektivněji.
Vedení Mezinárodní unie silniční dopravy považuje záměry Evropské komise za nebezpečné, protože při důsledném uplatnění PPP by cena za externí náklady mohla dosáhnout jejich plné výše, takže by jakákoli další činnost ztratila smysl. „IRU je jednoznačně přesvědčena o tom, že princip CCAP je z hlediska trvale udržitelného rozvoje, zajištění ekonomického růstu a konkurenceschopnosti v Evropě jediným možným způsobem pro výpočet nákladů na úhradu negativních externalit. Je třeba zapomenout na ekonomicky zastaralý a především mylný princip PPP,“ zdůraznil vedoucí sekce IRU pro daňové otázky Damian Viccars.
n