Evropská unie

Evropská komise zveřejnila Bílou knihu o dopravní politice

Evropská komise v září v Bruselu zveřejnila Bílou knihu
evropské dopravní politiky do roku 2010, jejímž hlavním
cílem je zabránit dopravnímu kolapsu v evropských zemích.
Řada pasáží knihy se dotýká i situace v současných
kandidátských zemích.
Dlouho očekáváná Bíla kniha byla ještě dříve, než oficiálně
spatřila světlo světa, předmětem mnoha diskusí a sporů.
Analýzy a prognózy Evropské komise totiž nevěští nic dobrého.
„Evropská dopravní síť je chronicky přetížená. Na 7500
kilometrech silnic – na deseti procentech celé sítě – dochází
denně ke kongescím. Asi 16 tisíc kilometrů na drážní síti –
dvacet
procent z celkového rozsahu – je považováno za úzká místa. Na
šestnácti největších letištích v Evropské unii je zpožděno
30 procent letů o více než 15 minut,“ konstatovala komise v
Bílé knize.
Silniční doprava se na celkové nákladní dopravě podílí
přibližně 45 procenty, železnice osmi a vnitrozemská plavba
čtyřmi procenty. Do roku 2010 se počítá s nárůstem nákladní
dopravy o 38 procent a osobní dopravy o 24 procent. „Pokud
Evropská unie nepřijme rozhodná opatření, která
by přispěla k racionálnímu využití předností každého
dopravního
oboru, potom se jen objem těžké nákladní dopravy na silnici
ve srovnání s rokem 1998 zvýší o 50 procent,“ konstatovala Evropská
komise v Bílé knize.
Zaměřeno na budoucnost
Pracovní název Bílé knihy zní „Zaměřeno na budoucnost“. Co
tedy Evropská komise navrhuje? „Díky znovuoživení dráhy,
podpoře námořní a vnitrozemské plavby a rozvoji intermodality
by se měl do roku 2010 vyrovnat poměr mezi dopravními
obory,“ zní hlavní teze.
Komise hodlá díky tomuto akčnímu plánu zastavit nadprůměrný růst
silniční dopravy přijetím šedesáti opatření a zajistit
rovnováhu mezi jednotlivými dopravními obory. Uvědomuje si
ovšem, že zbrzdění nárůstu
silniční dopravy je nelehkou prioritou, protože se její
současný podíl utvářel půl století. Za jeden z důvodů
přetížení dopravní sítě považuje Evropská komise skutečnost,
že její uživatelé nepokrývají vždy a všude náklady, které
vyvolávají. „Vedle toho se poptávka uměle zvyšuje, aniž by ceny
odrážely celospolečenské náklady,“ kritizuje současný stav Bílá
kniha. Cenová struktura v zásadě neodráží náklady na
infrastrukturu, přetížení, zatížení životního prostředí
a nehody. Tento stav by měla postupně napravit řada opatření.
Rámcová směrnice do roku 2002
Evropská komise předpokládá, že do roku 2002 navrhne rámcovou
směrnici, která všem dopravním oborům stanoví zásady tvorby
tarifů za využívání infrastruktury i strukturu příslušných
poplatků. Návrh má přesto ponechat členským státům široký
prostor pro jejich vlastní představy. Bílá kniha se pochopitelně setkala na
nevládní úrovni s kritikou, a to především ze strany
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), jež hájí zájmy
silničních dopravců.
K Bílým knihám
V terminologii Evropské unie se „Bílými knihami“ nazývají
návrhy koncepcí, které vypracovává Evropská komise k určitým
oblastem politiky. Bílé knihy a další podobné základní
dokumenty předkládá Evropskému parlamentu a jednotlivým
radám ministrů. Potom – na základě diskusí – Evropská komise
rozhoduje, které návrhy budou zapracovány do textu směrnic.
Skončit s konsensem?
Evropská komise usiluje o to, aby skončila současná praxe
ministrů dopravy členských zemí, kteří pro přijetí rozhodnutí
vyžadují
konsensus. Možnosti dané smlouvami
z Maastrichtu, jež později dále rozšířily dohody uzavřené
v Amsterdamu a Nice, o přijímání rozhodnutí kvalifikovanou
většinou, bude podle názoru Evropské komise nutné využívat bez
omezení.
Jak se plní opatření, která Bílá kniha doporučuje, by
mělo být zhodnoceno v roce 2005.
Akční program
Akční program Bílé knihy obsahuje šedesát opatření. Patří
mezi ně:
Silniční doprava 

  • Harmonizace kontrol a sankcí

  • Jednotné zavádění a kontrola platných silničních předpisů

  • Zvýšení počtu kontrol prováděných členskými státy


a zaměřených na dodržování dob jízdy a odpočinku 

  • Harmonizace minimálních klauzulí v přepravních smlouvách,


přizpůsobení tarifů, mj. při růstu cen pohonných hmot
Železnice 

  • Před koncem letošního roku přijmout druhý balík opatření


k otevření drážního trhu

  • Uvolnění kabotáže

  • Podmínky pro odškodnění při zpoždění nebo neplnění


povinností ve službách

  • V oblasti infrastruktury například vytvořit okružní linky


s předností nákladní dopravy
Letecká doprava 

  • Zavedení jednotného leteckého prostoru do roku 2004

  • Projednání daně z kerosinu v letecké dopravě do roku 2004

  • Prověření systému letištních poplatků

  • Ověření potřeb nových letištních infrastruktur

  • V roce 2003 navrhnout nový systém na přidělování poloh


(slots)

  • Uzavřít dohodu s USA, která má nahradit dosavadní úmluvy


"Open Skies
Vodní doprava

  • Vytvořit ústřední místa pro správní a celní odbavení

  • V roce 2002 přijmout opatření ke zdanění podle tonáže


a vypracovat novou směrnici pro státní podporu v námořní
dopravě 

  • Vytvořit jednotné technické předpisy pro celou říční síť do


roku 2002

  • Harmonizovat doby odpočinku a jízdní doby na vnitrozemských


lodích
Všechny dopravní obory

  • Od roku 2003 vypracovat nový program pro podporu alternativ


vůči silniční dopravě „Marco Polo“

  • Do roku 2003 podat návrh na normování přepravních jednotek


a proces nakládky zboží
Odstranění úzkých míst 

  • Další prioritní projekty TEN a zvýšení možné finanční


podpory na 20 procent
Náklady

  • V roce 2002 navrhnout systém poplatků v závislosti na


výkonech při současném odbourání existujících daní a možného
křížového financování 

  • V roce 2003 navrhnout jednotnou daň z pohonných hmot


v živnostenské silniční dopravě

  • Interoperabilita metod placení na evropských silnicích


Globalizace

  • Napojení budoucích členských států přes vysoce výkonnou


infrastrukturu na Transevropské dopravní sítě 

  • Do roku 2006 zavést evropský navigační satelitní systém


Galileo
Ing. Jiří Kladiva, CSc.

spinner