30. dubna 2014
BRUSEL/PRAHA (30. 4.) – Dopravně bezpečnostní odborníci vyzývají Evropskou unii ke zvýšení úsilí při řešení každoročně vysokých počtů usmrcených osob. Zpráva popisující vývoj bezpečnosti uživatelů motorových vozidel publikovaná Evropskou radou dopravní bezpečnosti ETSC , uvádí, že pokud by byla výrobcům automobilů stanovena povinnost instalovat do předních a zadních sedadel senzory reagující na nepoužití bezpečnostních pásů, bylo by každoročně možné zachránit v zemích EU až 900 životů.
Evropská komise v současné době přepracovává pravidla týkající se bezpečnostních prvků ve vozidlech, jejich nový návrh bude představen zřejmě příští rok. K mnoha úmrtím v silničním provozu přispívá také řízení pod vlivem alkoholu a nepřiměřená rychlost. ETSC odhaduje, že přibližně 5 600 úmrtím (z toho polovina se týká uživatelů motorových vozidel) by mohlo být každoročně zabráněno, pokud by řidiči neřídili pod vlivem alkoholu. Dalších 1 300 osob by mohlo žít, pokud by se průměrná rychlost vozidel na všech kategoriích silnic snížila o pouhý 1 km/h. ETSC žádá EU, aby pro řidiče opakovaně přistižené při řízení pod vlivem alkoholu uzákonila povinné používání zámků zapalování s detektorem alkoholu a aby členské země zkvalitnily dohled nad dodržováním rychlostních limitů.
„I když bylo dosaženo značného pokroku při snižování počtu usmrcených na silnicích EU, je jemně řečeno neúnosné, aby každoročně zemřelo 12 tisíc osob díky jevům, kterým je většinou možné zabránit. Jednoduchá opatření, jako například senzory v předních i zadních sedadlech reagující na nepoužití bezpečnostních pásů, dohled nad dodržováním rychlostních limitů a zabránění řízení pod vlivem alkoholu, by mohla významně přispět k dosažení cíle EU snížit počet usmrcených při dopravních nehodách do roku 2020 o polovinu,“ říká Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC.
Ve zprávě ETSC se uvádí, že i přes stále značné počty usmrcených jsou stávající opatření velmi efektivní a měla by být proto rozšířena. Odhaduje se, že v roce 2012 přežilo přibližně 8 600 osob dopravní nehodu proto, že bylo připoutáno. Počet osob zachráněných díky ostatním ochranným opatřením (např. airbagy) je složité odhadnout, určitě však dosahuje mnoha tisíců. Zpráva dále uvádí, že mezi země, které zvláště významně snížily počty usmrcených řidičů a spolujezdců v motorových vozidlech, patří Španělsko a Lotyšsko.
Jako hlavní důvod bývá v obou zemích nejčastěji zmiňováno zavedení bodového systému, jakožto zásadní složky sady dopravně bezpečnostních opatření. Země s dlouhodobě dobrou úrovní bezpečnosti, jako Švýcarsko, Nizozemí, Velká Británie a Švédsko, pokračují v pozitivním vývoji a z pohledu počtu usmrcených řidičů a spolujezdců na miliardu ujetých vozokilometrů patří k nejlepším v Evropě. Česká republika je v tomto ukazateli jedna z nejhorších v Evropě.
Zpráva „Ranking EU Progress on Car Occupant Safety“ je založena na analýzách dat EU zpracovaných ETSC pod dohledem více než třiceti dopravně bezpečnostních expertů ze zemí EU. Pro stažení kompletní zprávy a zdrojových dat navštivte www.etsc.eu/pin.