10. dubna 2008
Z výsledků posledního průzkumu UPS Europe Business Monitor vyplývá, že většina vrcholových představitelů evropských podniků podporuje globalizaci. Více než šest z deseti respondentů ji vnímá jako faktor pozitivně ovlivňující jejich obchodování. Společnost UPS o výsledcích průzkumu informovala v březnu.
Průzkum současně ukázal, že přední evropské společnosti mají z globální konkurence také obavy. Téměř polovina všech respondentů (48 procent) ji zmínila jako hlavní překážku dalšího obchodního růstu. Globální konkurence je největší obavou respondentů ve Francii a Španělsku (v obou zemích ji označilo shodně 54 procent respondentů).
S tématem globální konkurence souvisí i náklady na pracovní sílu, které jsou největší starostí manažerů v Belgii (64 procent) a v Nizozemsku (52 procent). Naopak v Německu (48 procent) a ve Spojeném království (46 procent) představují hlavní důvod obav vysoké ceny pohonných hmot a energií. V Itálii má přesně polovina vrcholových manažerů jinou starost: v čele jejich „seznamu“ stojí daň z příjmu právnických osob. U ostatních respondentů je tato otázka buď na posledním, nebo předposledním místě.
Severní Amerika s překvapením
Jedním z nejpřekvapivějších výsledků průzkumu je skutečnost, že vrcholoví manažeři v Evropě řadí Severní Ameriku téměř na konec seznamu regionů, které jejich zemím nabízejí z podnikatelského hlediska nejlepší obchodní možnosti. S takovým pozitivním hodnocením souhlasí jen čtyři procenta respondentů, tedy pouze o dvě procenta více než u Afriky.
Naopak se polovina evropských vrcholových manažerů (49 procent) domnívá, že nejlepší obchodní příležitosti nabízí Asie a tuto důvěru v asijský trh nejvíce podporuje Francie (62 procent). Evropa je na druhém místě s pětinou hlasů (21 procent), Jižní Amerika a Střední Amerika se umístily jako třetí (devět procent, díky velkému počtu hlasů ze Španělska) a čtvrtý byl Střední východ (osm procent).
(pat)