27. září 2007
Podle odhadů Mezinárodní námořní organizace IMO se námořní doprava podílí na globálních emisích CO2 dvěma až třemi procenty.
Evropa hodlá jít v čele úsilí o omezování emisí skleníkových plynů a evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas již začíná prosazovat konkrétní opatření. Dohodu na široké mezinárodní platformě na půdě IMO při OSN totiž v dohledné době neočekává.
Diskuse uvnitř IMO komisař v létě označil za „příliš vleklé“. Rejdaři se velmi pravděpodobně neodhodlají k tomu, aby se sami zavázali ke snižování emisí CO2. Evropská unie by proto podle Stavrose Dimase měla začít bezodkladně jednat, mimo jiné i proto, že v evropských rukou je plných 40 procent světové obchodní flotily.
Komisař ve svém tažení vychází ze závěrů jednání předsedů vlád členských zemí Evropské unie, kteří Evropskou komisi pověřili vypracováním závazků pro leteckou a námořní dopravu v zájmu dosažení deklarovaných cílů ochrany klimatu.
Studie zpracovaná na zakázku Evropské komise doporučila tři hlavní politické nástroje. Námořní doprava by podle jejích závěrů měla být začleněna do evropského programu snižování emisí, přístavní poplatky by měly začít zohledňovat ekologická kritéria a pro lodní motory by se měly stanovit emisní limity po vzoru silniční techniky.
O možných opatřeních hodlá nyní Stavros Dimas diskutovat se zástupci rejdařů. Následně pak Evropská komise vypracuje návrh příslušné směrnice. n