31. října 2002
Expresní kurýrní společnost TNT, která je součástí nadnárodní společnosti TNT Post Group (TPG), působí v České republice již deset let. Za tuto dobu prošla výrazným rozvojem, několikrát se změnilo její vedení i logo. Dnes v jejím čele stojí ředitel Petr Chvátal, podle nějž dnes TNT zaujímá čelní místo na trhu kurýrních, expresních a balíkových služeb v České republice.
„V letošním roce oslavila společnost TNT deset let svého působení na českém trhu. Jak toto období hodnotíte?“
„Deset let je historicky nevýznamná doba, ale z hlediska firmy, která působí v České republice, to bylo naprosto zásadní období. Naše společnost tady totiž ‚prožila‘ celou historii samostatné České republiky a České a Slovenské republiky v novém uspořádání.
Na český trh jsme vstoupili v roce 1991 nepřímo, od roku 1992 zde máme vlastní zastoupení. Zvládli jsme všechny dětské nemoci a od druhé poloviny 90. let se naše společnost progresivně vyvíjí na velmi stabilních základech. Od druhé poloviny devadesátých let patříme do popředí dodavatelů expresních zásilek a není žádným tajemstvím, že v současné době zastáváme velmi jasné postavení druhého největšího dodavatele. A tuto svou pozici hodláme dále upevnit a posílit.
Za deset let jsme získali nejrůznější ocenění a dosáhli zajímavých výsledků. Chtěl bych určitě zmínit ocenění ‚Investor in People‘, což je původně britská norma, která hodnotí a oceňuje kvalitu práce s vlastními zaměstnanci. Naše řídící procesy jsou certifikovány normou ISO 9002.
Rád bych zdůraznil, že tyto naše úspěchy nejsou založeny jen na mezinárodním know-how firmy, ale významně se na nich podílejí i naši zaměstnanci.“
„Jak jste zvládali doručování zásilek v době srpnových povodní?“
„Jako každou českou firmu a asi i velké množství mezinárodních společností povodně zasáhly i TNT. Do určité míry jsme na ně byli připraveni – samozřejmě že ne přímo, protože nikdo z nás nepředpokládal, že by taková apokalypsa mohla přijít – ale určitá vyšší míra připravenosti oproti jiným společnostem vyplývá již ze samotného charakteru našeho podnikání. Naše úspěšnost je závislá na tom, zda a kdy jsou naše zásilky doručeny správným adresátům. Proto musíme mít vždy připravena náhradní řešení pro případné dopravní problémy, třeba pozdní přílet letadla. V současné době počítáme i s možností demonstrací při summitu NATO v Praze.
Našeho relativního úspěchu v době povodní i poté – v době velkých dopravních omezení – jsme dosáhli i díky velmi zkušeným a loajálním pracovníkům.
V tomto složitém období jsme měli dvě hlavní strategie: první byla zaměřena na naše zákazníky, druhá směřovala k našim zaměstnancům. Jsme si samozřejmě velmi dobře vědomi toho, že při určitých krizích nebo komplikacích máme ideální příležitost, abychom našim zákazníkům prokázali, že my jsme ti spolehliví. Jsem rád, že se nám to v mnoha případech skutečně podařilo.
Na druhou stranu – ačkoli jsme byli v relativní výhodě s ohledem na to, že naše kancelář a operační oddělení byly na velmi bezpečném místě, přibližně čtyřicet procent našich zaměstnanců (včetně mě) byli vystaveni přímému ohrožení nebo velmi nepříjemné situaci spojené s omezenou dopravou. Nicméně všechny problémy jsme zvládli, výrazně nám přitom pomohli i všichni naši subdodavatelé.“
„Jak se v současné době vyrovnáváte s naprostou neprůjezdností Prahy?“
Praha je naprosto neprůjezdná pouze pro někoho a já jsem rád, že kurýři TNT mezi tyto řidiče nepatří „Praha je naprosto neprůjezdná pouze pro někoho a já jsem rád, že kurýři TNT mezi tyto řidiče nepatří. Upravili jsme trasy, po kterých naši kurýři jezdí, vyrážíme o něco dříve a oproti předchozímu období jsme zavedli i určité procesní změny. Musím říci, že zásadně nezažíváme žádné šoky z toho, že by zásilky nebo kurýři zůstávali uvězněni v dopravních zácpách. Velmi dobře známe situaci v Praze, díky dobrému propojení mají kurýři vždy aktuální informace. Vyhýbáme se dopravním zácpám a snažíme se nacházet zkratky. Nikomu neprozradím, kde jsou, ale stále ještě existují…“
„V červenci jste uzavřeli Memorandum o spolupráci mezi TNT a celním úřadem. Jaké výhody tento krok přinese vašim zákazníkům?“
„Memorandum o spolupráci a porozumění, které jsme uzavřeli s Celním úřadem Praha IV, pokládám za naprosto zásadní posun, jenž by nám měl pomoci při dalším zjednodušování celních procedur. A je to také velmi významný krok k jednotné celní politice, která je spojena s členstvím České republiky v Evropské unii. Memorandum má dvě části. V té první se společnost TNT zavázala, že bude napomáhat důslednému uplatňování celní politiky státu a naši pracovníci se budou podílet na odhalování nelegální činnosti tak, jak nám to ukládá zákon.
Memorandum o spolupráci a porozumění s Celním úřadem Praha IV pokládám za naprosto zásadní posun, jenž by nám měl pomoci při zjednodušování celních procedur
Druhá část memoranda obsahuje závazek celních orgánů, jež uznaly postavení kurýrních služeb na českém trhu a výjimečnost procesů souvisejících s expresní přepravou. Podpisem memoranda celní úřad přijal fakt, že oproti jiným společnostem máme stokrát až tisíckrát více zákazníků, kteří jsou velmi citliví na rychlost dodání. Proto je třeba zkvalitnit a zjednodušit celní služby tak, aby bylo dosaženo cíle, který legislativa celnímu orgánu ukládá, a zároveň aby byly dostatečně reflektovány zájmy všech našich zákazníků, kteří hrají velmi důležitou roli v celém národním hospodářství.“
„Česká asociace mezinárodních expresních přepravců (ČAMEP), jejímž členem je i TNT, se podílela na přípravě novely celního zákona. Zjednodušila přijatá novela činnost TNT v oblasti celního odbavení zásilek?“
„Celní zákon by měl doznat tzv. technické novely, což je další běžný krok poté, co je přijat zákon včetně prováděcích vyhlášek. Přijetí nového zákona jednoznačně vítám, protože upozorňuje na mnoho možností, jak se přiblížit jednotné legislativě Evropské unie, zavádí mnoho procedur pro zrychlení celního procesu (například NCTS – New Computerised Transit System) a dalších kroků. Velmi výrazně také změnil politiku globálních garancí.“
„V únoru zavedla TNT v Řecku expresní silniční servis. Jaký jste zaznamenali ohlas českých zákazníků?“
„Stejně jako každá destinace a každá země má i Řecko své zákazníky. Já v tomto kroku vidím jednu zásadní výhodu, která se však nijak zásadně nemusí odrážet v množství přepravených zásilek. Zavedením silničního servisu v Řecku jsme totiž vybudovali silniční přepravní síť, která vede přes Balkán směrem k Turecku. Kamiónovou dopravou nyní pokrýváme téměř celý Balkán a jsme připraveni nejen lépe uspokojovat potřeby našich stávajících zákazníků, ale jsme připraveni na situaci, kdy balkánské země začnou být z hlediska mezinárodního obchodu a tedy i logistiky zajímavější, my budeme již v této části světa provozovat propracovanou dopravní síť.“
Zavedením silničního servisu v Řecku jsme vybudovali silniční síť přes Balkán směrem k Turecku
„TNT nabízí objednávání, vyzvedávání nebo sledování zásilek také prostřednictvím PDA (Personal Digital Assistant). Můžete porovnat využití jednotlivých kaná-lů pro tyto služby (telefonicky,
e-mailem, přes internet, WAP a PDA)? Jak se podle vás bude situace vyvíjet v budoucnu?“
„V současné době pracujeme se třemi skupinami zákazníků. Do první patří ti, kteří chtějí zásilku sledovat sami, druhou skupinu tvoří klienti, kteří chtějí, aby zásilky byly sledovány, a do třetí skupiny řadíme zákazníky, kteří přepravu zásilky nesledují vůbec, ale ocení informaci o jejím doručení. V současnosti si největší část zákazníků přeje, aby jejich zásilky byly sledovány. Tento trend musíme reflektovat a být na něj připraveni. Oddělení, jež se zabývá sledováním kvality a rozvoje servisu, na standardní bázi ,předpřipravuje‘ informace, které potom zákaznický servis předává klientům. Lze však očekávat, že v budoucnu využití informačních technologií převáží. Máme již proto připraveny produkty, které by přenos informací ještě více automatizovaly, byly by však dostupné především zákazníkům využívajícím expresní služby častěji.“
„Připravujete pro nadcházející rok nějaké novinky do portfolia poskytovaných služeb?“
„Na základě našich zkušeností ze zahraničí, které se při porovnání s vývojem českého logistického trhu stávají i u nás stále více aktuální, připravujeme nové produkty především v oblasti speciálních řešení. Veřejnosti je lépe představíme ještě do konce roku. Dále provádíme také určitou vnitřní rekonstrukci v rámci společnosti a z oblastí, které se nám podařilo dále zautomatizovat, přesouváme část pracovníků do oborů, v nichž se chceme soustředit na další rozvoj nových produktů. Jedná se o řešení, jež v sobě spojují několik segmentů typických pro jednoduchá logistická a přepravní řešení. Tato řešení pak budeme poskytovat nejen v oblasti mezinárodní, ale i v rámci České republiky. Společnosti poskytující expresní přepravu se totiž staly neodmyslitelnou součástí vyspělých logistických řetezců; tyto relativně drahé služby jsou ve svém důsledku generátory významných úspor nákladů každého článku řetězce při současné záruce vysoké dynamiky produkce .“
Martina Novická