17. ledna 2002
Česká vláda minulý týden podle svého mluvčího Libora Roučka
schválila návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který zavádí
možnost úhrady výstavby dálnic formou tzv. stínového mýta a jeho výběr
na základě koncese. Toto „fiktivní mýto“, tvořené dálničními
poplatky a daněmi zaplacenými uživateli dopravní infrastruktury, nehradí
přímo uživatelé, nýbrž zprostředkovaně fond dopravy, oznámila mluvčí
předkládajícího ministerstva dopravy a spojů Ludmila Roubcová.
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling v polovině minulého týdne řekl,
že ministerstvo zatím neuvažuje o zpoplatnění vybraných dálničních
úseků klasickým mýtem vybíraným od řidičů. Nevyloučil však zavedení
elektronicky evidovaného mýta pro silniční nákladní dopravu, pokud by bylo
zavedeno v sousedním Německu a Rakousku.
Systém úhrady formou stínového mýta má být poprvé využit u stavby
dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a na polskou hranici, kterou by
na základě rozhodnutí vlády měla realizovat izraelská firma Housing &
Construction. Společnost by měla dálnici na vlastní náklady postavit a
25 let na základě koncese také provozovat. Na stínovém mýtu by měla za
tu dobu od státu získat téměř 100 miliard Kč.
Senát podpořil záruku za úvěr
K rozvoji dálniční sítě přispěl i Senát. Ten minulý týden podpořil
vládní návrh zákona, podle nějž stát poskytne záruku za úvěr pro
výstavbu dálnic od Evropské investiční banky v hodnotě 170 miliónů €
(asi 5,8 miliardy Kč). Prostředky z úvěru budou určeny na přípravu a
výstavbu úseku Lovosice-Řehlovice na dálnici D8 z Prahy přes Ústí nad
Labem do Drážďan, dále na úsek Libice-Hradec Králové na dálnici D11 a
stavbu části rychlostní komunikace R35 mezi Slavonínem a Přáslavicemi.
(čtk)