20. prosince 2007
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit s rekordním rozpočtem ve výši 90,8 miliardy Kč. Bude tak mít k dispozici o deset miliard více než letos, oznámil na začátku prosince náměstek ředitele fondu Jiří Novák. Rozpočet fondu na počátku prosince schválila Poslanecká sněmovna.
Rozpočet fondu schválili poslanci bez zásadních problémů. Neuspěl pouze návrh poslankyně zelených
a členky dozorčí rady fondu Věry Jakoubkové, která prosazovala, aby bylo z rozpočtu vyčleněno 400 milio-
nů Kč na obnovu vozového parku elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Podle ministra financí Miroslava Kalouska návrh neuspěl proto, že jej poslankyně nepodala ve formě předepsané jednacím řádem.
Největší objem prostředků z rozpočtu bude směřovat například na dostavbu dálnic D1 za Brnem a D8 do Ústí nad Labem nebo na nové železniční spojení pod pražským Vítkovem.
Od státu fond v příštím roce dostane o 25 miliard méně než letos, pouze 45 miliard Kč. Výrazně se naopak zvýší příspěvek Evropské unie, který z letošních 11 vzroste na 32 mi-
liard. Zásadní roli sehraje minulý týden schválený Operační program Doprava, v jehož rámci může Česká republika čerpat do roku 2013 až 150 miliard Kč.
Problémem by však i při financování u evropských fondů mohl být nedostatek národních zdrojů. Na projektech, které hradí Evropská unie, se totiž musí podílet i státy
a stavby předem financovat. To hodlá SFDI vyřešit úvěrem od Evropské investiční banky, od níž si na příští rok půjčuje 11 miliard Kč. Další skoro tři miliardy půjdou na zaplacení silnic v majetku krajů, které Evropská unie následně fondu proplatí.
Od státu
45 miliard Kč
Ze 45 miliard, které fond dostane od státu, bude 15 miliard z daňových výnosů (spotřební daň, silniční daň, dálniční známky). Téměř pět miliard by podle schváleného rozpočtu fondu mělo vynést elektronické mýtné, z privatizace přiteče 4,5 miliardy
a více než 20 miliard bude tvořit přímá dotace ze státního rozpočtu. Dotace částečně nahradí výpadek příjmů z privatizace. Z národních prostředků fond vynaloží 25 miliard na dálnice a silnice, 16 miliard na železnice a 370 milionů Kč na vodní
cesty.
V letech 2009 a 2010 SFDI podle návrhu ministerstva dopravy dostane od státu stejnou částku, tedy 45 mi-
liard Kč. Z fondů Evropské unie by však mělo každým rokem přicházet ještě o téměř deset miliard více než napřesrok. Žádosti o peníze z operačního programu Doprava mohli zájemci podávat od července, ačkoli program ještě Brusel neschválil. I po schválení si však Evropská komise vyhrazuje právo schvalovat samostatně každý projekt s náklady přesahujícími 50 milionů € (1,4 miliar-
dy Kč).
(čtk)