Dopravní infrastruktura

Fondu dopravy hrozí nedostatek peněz

Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) hrozí v následujících letech výrazný úbytek peněz na dopravní stavby, a to silniční i železniční. Pro příští rok má SFDI zatím rekordní rozpočet v objemu 96 miliard Kč, odhady do dalších let jsou skeptické, mimo jiné kvůli plánovanému zastavení evropských dotací.

Pokud se nezmění současný systém jeho financování, v roce 2015 by fond mohl mít k dispozici 43,1 miliardy, z toho na nové investice 20,6 miliardy, řekl minulý týden na konferenci v Karlových Varech náměstek ředitele SFDI Tomáš Čoček.

Pokles zdrojů by vedl k tomu, že by se do roku 2015 ani nepodařilo dokončit současné zahájené stavební projekty, natož zahájit nové. Důvodem skeptického výhledu je to, že národní zdroje pro SFDI po příchodu evropských dotací klesly a evropské dotace je spíše nahradily, než aby byly zdroji navíc.

V rozpočtu na příští rok tvoří národ-ní zdroje 36,1 miliardy, tedy o 0,5 miliardy méně než letos. V současné době tak většina peněz do SFDI jde z dotací Evropské unie a Evropské investiční banky, která poskytla úvěr na spolufinancování staveb dotovaných z EU. Tyto zdroje však budou postupně klesat. „Pokud se nezmění současný stav a do rozpočtu SFDI nepůjde více peněz z národních zdrojů, bude celkový rozpočet postupně klesat,“ uvedl Tomáš Čoček.

S tím souhlasí i předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Čížek. Podle něj si stát díky dotacím z Evropské unie spíše lepil díry v rozpočtu jinde, než aby peníze využil na vyšší investice, řekl minulý týden na konferenci. Další omezení spočívá v tom, že se v dalších letech počítá s postupným doháněním podhodnoceného financování oprav a údržby. Peníze na údržbu je navíc nutné navyšovat i vzhledem k rostoucímu počtu nových silnic. Výdaje na opravy a údržbu tak mají z 17,6 miliardy v příštím roce vzrůst na 22,5 miliardy Kč v roce 2014. To by ovšem znamenalo, že na nové investice zbude jen 20,6 miliardy Kč.

Podle Tomáše Čočka jde sice o pesimistický výhled, který by měl být spíše varováním do budoucna, ale bez změn financování fondu je reálný. „Je samozřejmě otázka, jak příjmy navýšit. Jestli navýšit zdroje v rámci podílu ze spotřební daně nebo dotacemi ze státního rozpočtu. Anebo se najdou zdroje úplně jiné,“ řekl.

(čtk)

spinner