francie

GEFCO hledá možnosti ve východní Evropě

Investice do rozvoje logistických zařízení a akvizice budou v příštích letech prostředkem růstu francouzské logistické společnosti Gefco na zahraničních trzích. Hovořil o tom generální ředitel a předseda představenstva logistického koncernu Gefco Yves Fargues, který představil poslední plány společnosti na konci září na mezinárodní tiskové konferenci ve francouzském Deauville. Novináři při této příležitosti mohli rovněž navštívit terminál Gefco pro námořní přepravu automobilů v přístavu Le Havre.

Gefco má velké plány. Francouzský poskytovatel logistických služeb dosáhl v loňském roce obratu ve výši 3,5 miliardy €, což je o 9,5 procenta více než v roce 2006. A vysokou úroveň růstu chce udržet i v budoucnosti. Do roku 2010 by měl jeho roční obrat dosáhnout čtyř miliard € s provozní marží ve výši pět procent. Pro dosažení těchto plánů hodlá koncern otevírat každým rokem nejméně dvě nové pobočky. Vedení společnosti rovněž uvažuje o akvizicích, konkrétní plány však v Deauville nezazněly.

V hledáčku je východní Evropa

„Musíme i nadále růst a naše možnosti vidíme zejména v zemích střední a východní Evropy,“ řekl na tiskové konferenci Yves Fargues. Ve východoevropských zemích vzrostl v loňském roce obrat skupiny Gefco o 58,6 procenta na 261 milionů €. Loni pro tuto oblast Gefco vytvořilo obchodní jednotku Střední a východní Evropa, kterou tvoří jedenáct dceřiných společností koncernu – Rakousko, Česká republika, Maďarsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina. Ve východoevropských zemích podle Yvese Farguese představoval v loňském roce hlavní faktor růstu automobilový průmysl. V této souvislosti Gefco loni posílilo obchodní vazby s výrobcem General Motors, který je vedle skupiny PSA jeho hlavním zákazníkem.

Pro posílení mezinárodního obchodu Gefco v posledních letech otevřelo padesát nových zařízení, zejména automobilových center či pozemních a námořních logistických středisek. Tato místa propojují mezinárodní trasy mezi Evropou, Jižní Amerikou a Asií. Loni například Gefco otevřelo zařízení v polské Vratislavi či v Košicích na Slovensku a v rakouském Štýrském Hradci. V Rusku vznikla v loňském roce tři nová obchodní místa: v Petrohradě, v Podolsku u Moskvy a v Nižném Novgorodu. Gefco se v nich orientuje zejména na prudce rostoucí výrobu automobilů a na celní služby, k jejichž poskytování má podnik v této zemi licenci.

Důležité jsou i další oblasti…

Vedle východoevropského regionu pokládá Gefco za klíčovou také Jižní Ameriku a Asii. V jiho-amerických zemích dosáhla skupina v loňském roce obratu 139 milionů €, o 32,5 procenta více v porovnání s rokem 2006. Kromě služeb pro mateřskou skupinu PSA rozvíjí Gefco v této oblasti také spolupráci s řadou dalších firem z oblasti automobilového průmyslu i z dalších průmyslových oborů. V Brazílii dnes Gefco patří mezi patnáct největších poskytovatelů logistických služeb a v Argentině je na druhém místě. Letos skupina založila dceřinou společnost v Chile.

V asijském regionu rostlo Gefco především v Číně, kde obrat loni dosáhl 127 501 milionů CNY. V roce 2006 to bylo 89 373 milionů CNY. V Asii Gefco působí již deset let. Zaměřuje se na mezinárodní přepravy mezi Čínou a Evropou a také mezi Čínou a Indií. V letošním roce zahájilo projekt exportu nových vozidel vyrobených v Číně do Ruska ve spolupráci s místní logistickou firmou Changjiu.

Letos rovněž podepsalo s čínským automobilovým výrobcem Dongfeng Hongtai smlouvu o společném podniku, který bude poskytovat logistické služby.

…a také nové trhy

Gefco založil v roce 1949 automobilový koncern PSA Peugeot Citroën jako stoprocentní dceřinou společnost, která měla pečovat o přepravu vyrobených automobilů. Gefco se tak orientovalo zejména na automobilovou logistiku, která představuje jeho nejvýznamnější know-how. Již dříve však vstoupilo také do dalších průmyslových odvětví a dnes zajišťuje logistiku například pro výrobce kosmetiky či elektroniky. Rovněž tyto a další oblasti pokládá Gefco za důležité pro svůj další rozvoj, přesto zůstává specialistou na automobilovou logistiku. „Gefco je již 50 let odborníkem v autologistice a našimi zákazníky jsou všechny významné automobilky,“ poznamenal Yves Fargues. Pavel Toman

Námořní automobilový terminál Gefco v Le Havru. Po tiskové konferenci mohli novináři navštívit také terminál v Le Havru, který je hlavním přístavem společnosti Gefco. Koncern v něm zpracovává významnou část zakázek pro dvě provozní divize skupiny: automobilovou logistiku a nákladovou zámořskou logistiku (divize Overseas). Terminál, který se rozkládá na ploše třiceti hektarů, zajišťuje přepravu vozidel do devadesáti zemí světa. Centrum je multimodální – vozidla dorazí po silnici, železnici nebo lodí a dál jsou zasílána především po moři. Na parkovišti terminálu může být připraveno 13 500 vozidel, v případě potřeby lze tento počet zvýšit až na 15 tisíc.

Přes La Havre putují jak vozidla mateřské skupiny PSA (zhruba 80 procent), tak i modely jiných značek, včetně vozidel Jaguar a Land Rover. Hlavními cílovými místy jsou jihoamerické země, Austrálie, Japonsko, Irsko, Jižní Afrika, ale také Réunion a Antily. Přístav každoročně odbaví na 160 tisíc vozidel.

Dovážená vozidla přivážejí lodě z výrobních závodů například ve Španělsku, Argentině či velké Británii. Vyloděné automobily procházejí povinnou technickou prohlídkou a kryté prostory přitom umožňují provádět tyto kontroly za každého počasí. Centrum také připravuje vozidla k prodeji a zajišťuje zákazníkům i opravy automobilů. Dražší vozidla před naloděním dostávají speciální ochranný obal ze silnější plastové fólie, která po zahřátí těsně obemkne vozidlo a chrání ho tak před odřením. Centrum v Le Havru také nabízí komplexní službu s názvem „příprava nového vozidla“, což je technické seřízení celého vozu.

Centrum před několika měsíci zahájilo novou činnost: přestavbu vozidel. Tato služba zahrnuje instalaci podlah nebo systémů řízení nástrojů. Každý den zpracují dílny terminálu v Le Havru průměrně sedmdesát vozidel.

spinner